Logo
header-optimalisatie

Voed die hongerige doelgroep!

Heeft jouw bedrijf een blog? Deel jij al vakkennis met anderen om zo begrip en interesse voor jouw werkzaamheden te kweken? Nee? Ligt je bedrijfsblog al tijden onaangeraakt te wachten op nieuwe content? Dan is het hoog tijd om mee te gaan doen. Zorg dat je niet achter de feiten aanloopt en start met het posten van origineel leesvoer om je hongerige doelgroep te voeden.

Sympathie voor je merk

Inzichten uit breinonderzoek vertellen ons dat je met het geven van iets kleins, je lezer kan prikkelen om jou in ruil daarvoor iets terug te geven. Ook jij hebt jouw lezer iets te bieden. Een bedrijfsblog kan je bijvoorbeeld inzetten om jouw kennis over een bepaald onderwerp te delen met je lezers. Iets wat voor jou appeltje-eitje is, kan voor jouw lezers namelijk een enorm probleem zijn. In ruil voor het (gratis) delen van jouw kennis zullen je lezers zeker sympathie voor jouw merk of bedrijf krijgen.

Ook laat je door het delen van kennis aan jouw lezers zien dat je betrokken bent. Hierdoor wordt jouw bedrijf menselijker gevonden. Wil je nog authentieker overkomen? Geef je lezers een kijkje in de keuken! Transparantie wordt steeds belangrijker, en wat is transparanter dan een exclusief kijkje achter de schermen?

Dank u!

Naast het feit dat jouw interessante blog sympathie opwekt bij de lezers , zullen ze jou willen ‘bedanken’ voor jouw advies. Op de korte termijn uiten lezers hun dankbaarheid door een reactie te plaatsen onder jouw artikel, of door jouw blogpost via social media te delen met hun vrienden. Dit zijn simpele, doch waardevolle acties.

Grotere naam

Doordat jouw blogpost gedeeld wordt, zullen vrienden van jouw lezers deze link terugvinden op hun tijdlijn op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Hoe vaker jouw artikel gedeeld wordt, hoe meer mensen jouw naam tegen zullen komen. Ook al komt jouw naam vluchtig langs schieten tijdens het scrollen, ergens achterin het brein is een klein kamertje waar jouw naam onbewust opgeslagen wordt. Wanneer jouw bedrijfsnaam vervolgens bij de zoekresultaten in Google weer naar voren komt, gaat het deurtje naar dit kamertje open. De lezer heeft het gevoel dat hij jouw bedrijf al kent en zal op dat moment eerder overgaan tot actie. Dit doet hij door te klikken op jouw link.

Betere vindbaarheid

Door het continue plaatsen van nieuwe content, ziet Google jouw website als steeds relevanter. Dit geldt ook voor blogberichten waar veel op wordt gereageerd. Zoekmachines zien dit laatste namelijk als interactie. Actieve websites met veel interactie worden door zoekmachines rijkelijk beloond. Zo zal een website met een wekelijks blogbericht en veel reacties, snel stijgen in Google. Hierdoor kan de website meer bezoekers krijgen en zal het bereik van je onderneming vergroten!

De eerste indruk

Om ervoor te zorgen dat mensen, wanneer zij jouw naam tegen komen in Google, daadwerkelijk klikken op jouw link, is het belangrijk voor een aansprekende titel te zorgen. De titel van de blog is namelijk het eerste wat opvalt in de zoekresultaten. Wanneer de lezer zich niet aangesproken voelt door de titel, zal hij verder scrollen en is jouw kans verkeken. Daarnaast is het wijs om jargon te vermijden. Wanneer jij te veel vaktaal gebruikt in jouw blog, zal deze niet of nauwelijks tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Veel Googleaars zoeken namelijk alleen op termen die zij zelf gebruiken.

Benut je kansen met een bedrijfsblog

Naast het feit dat een blog kan bijdragen aan de likeability en het bereik van jouw bedrijf, kan een bedrijfsblog ook deuren openen die anders gesloten zouden blijven. Je krijgt namelijk de kans om te schrijven over actuele onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw branche. Een discussie starten en reacties uitlokken in de comments wordt zo wel heel gemakkelijk. Het gevolg: interactie met je doelgroep. Jouw lezers krijgen namelijk de kans om hun mening te delen en pakken deze dan ook met beide handen aan. Door comments uit te lokken en deze reacties ook daadwerkelijk te lezen, leer je jouw potentiële klanten nóg beter kennen.

De reacties van jouw lezers kun je gebruiken om in de toekomst beter voor jouw doelgroep te kunnen schrijven. De juiste invalshoek vinden kan veel tijd kosten maar op de lange termijn wordt jouw harde werk beloond. Potentiële klanten kunnen namelijk echte klanten worden en kunnen zorgen voor mond-tot-mondreclame. Zorg dat je zo’n kans niet laat liggen.

Geen grenzen

Een ander deurtje verhult de kans om leuke en unieke content te produceren. Een bedrijfsblog geeft je namelijk de vrijheid om te schrijven over alle onderwerpen die relevant zijn voor jouw vakgebied. Waarom? Dat is heel simpel. Met een bedrijfsblog hoef je niet meer binnen te lijntjes van de navigatiestructuur van je website te kleuren. Je kunt alle kanten op! Zo lang het onderwerp jou maar interesseert. Jij moet er tenslotte over schrijven en anderen hierover informeren en enthousiasmeren. Want als jij al niet enthousiast bent, hoe kun je anderen dan overtuigen?

Grenzen stellen

Bedenk wel dat een blog iets voor de langere termijn is. Daarom is het belangrijk een onderwerp te kiezen waarover je langer door kunt blijven schrijven. Kies dus een onderwerp dat je met meerdere invalshoeken kunt benaderen. Dit voorkomt dat je op een gegevenmoment geen nieuwe content meer kan verzinnen, omdat je alles over jouw onderwerp al behandeld hebt. Kies ook iets waar jij expert in bent! Natuurlijk moet het onderwerp van jouw bedrijfsblog ook binnen de branche van jouw bedrijf passen, het is tenslotte een bedrijfsblog. — Weet jij al waar je over gaat schrijven?


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Zorg dat je niet achter de feiten aanloopt en start met het posten van origineel leesvoer om je hongerige doelgroep te voeden.

0 klanten
Sinds 1993