Logo
header-standaard

Facebook is een erg interessant platform om een bedrijfspagina op aan te maken. Het sociale netwerk heeft anno 2015 meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan meer dan 9 miljoen in Nederland wonen. Ruim 6 miljoen van deze Nederlanders bezoekt het platform zelfs dagelijks! Facebook is dan ook het perfecte kanaal op een bedrijfspagina op te plaatsen.

Facebook is ook geschikt voor jouw bedrijf!

Denk jij dat jouw doelgroep niet op Facebook zit? Wees gerust! Facebook groeit ieder jaar nog en krijgt steeds weer nieuwe leden van verschillende leeftijden, met uiteenlopende hobby’s en interesses. Hier zitten dus ook genoeg mensen van jouw doelgroep bij. Wedden dat een deel van deze gebruikers met smart zit te wachten om jouw bedrijfspagina op Facebook te volgen? Maar dan moet je eerst natuurlijk wel een bedrijfspagina aangemaakt hebben!

Promoot via een officiële pagina!

Twijfel je nog of je jouw bedrijf moet promoten via een bedrijfspagina of via jouw persoonlijke account? Twijfel niet langer! Een bedrijfspagina of Facebook kent zoveel meer voordelen dan een persoonlijk account. Zo is liken veel laagdrempeliger dan iemand een vriendschapsverzoek sturen. Een fan krijgen is dus makkelijker dan een vriend. Ook heeft een pagina geen limiet aan fans en worden de statusupdates van een pagina herkend door Google en andere zoekmachines. Daarbij krijg je met een bedrijfspagina inzicht in het bereik van je pagina en je berichten, door de statistieken die Facebook jou geeft. Maar het allerbelangrijkste argument is: het promoten van jouw bedrijf via een persoonspagina is tegen de regels! Facebook wil het niet hebben.

Een bedrijfspagina op Facebook is beter dan een community

Wanneer je de eerste stappen zet richting het maken van een pagina voor jouw bedrijf, kun je meteen al kiezen uit zes categorieën. Deze zijn: (1) plaats of lokaal bedrijf, (2) bedrijf, organisatie of instelling, (3) merk of product, (4) artiest, band of bekende persoon, (5) amusement en (6) goed doel of community. Een veel gemaakte fout is dat mensen hier snel kiezen voor een community. Kies hier (afhankelijk van jouw bedrijf) liever voor ‘plaats of lokaal bedrijf’ of ‘bedrijf, organisatie of instelling’. Net als bij een persoonlijke pagina, wordt een community op Facebook niet herkend door zoekmachines. En jij wilt toch ook dat jouw Facebookpagina makkelijk gevonden wordt? Bovendien kan je met een bedrijfspagina handige informatie als openingstijden en adres toevoegen. Daarbij kunnen fans van een bedrijfspagina ook nog eens het bedrijf beoordelen door een recensie achter te laten.

Juiste naam

Nu de fundering gelegd is, is het eerste en belangrijkste waar je over na moet denken de naam die je geeft aan jouw bedrijfspagina. Dit moet een naam zijn die mensen kennen. Vaak maakt men de fout door naast de bedrijfsnaam, ook de slogan in de naam van de bedrijfspagina te stoppen. Hier zoeken mensen alleen niet op. Gebruik dus gewoon dezelfde naam die je overal gebruikt; op de voorgevel, op bedrijfswagens, etcetera.

Herkenbare profielfoto

Om jouw bedrijfspagina op Facebook aan te kleden en aantrekkelijk te maken, kun je een profielfoto toevoegen. Dit kan meteen nadat Facebook jouw verzoek voor het maken van de pagina heeft ingewilligd. Deze foto is (samen met de naam) het eerste wat de bezoekers zien en komt ook te staan boven berichten en reacties die worden geplaatst via jouw bedrijfspagina. Het is dan ook belangrijk dat je goed nadenkt over de foto die je hier plaatst. Het belangrijkste is dat deze herkenbaar is, denk bijvoorbeeld aan jouw bedrijfslogo. Wanneer je niet een vierkant logo hebt, maak deze dan vierkant door boven en onder het logo witruimte toe te voegen zodat deze niet vervormd en herkenbaar blijft.

Alleszeggende omslagfoto

Nadat je jouw profielfoto hebt geüpload is het tijd voor de omslagfoto (ook wel tijdlijnfoto genoemd). Dit is de grote afbeelding bovenaan je bedrijfspagina en is dus het eerste wat iemand ziet die de pagina bezoekt. Deze geeft meteen een sfeerimpressie van jouw pagina. Er moet dus goed over nagedacht worden welke foto hiervoor gebruikt wordt. Aangezien Facebook een sociaal medium is, is het juist leuk een persoonlijke foto te gebruiken. Denk hierbij aan je bedrijfspand, je medewerkers of een populair product dat je verkoopt. De omslagfoto moet in één opslag laten zien waar de pagina over gaat.

Ook hierbij zijn de afmetingen belangrijk. De omslagfoto is liggend en dus kan je het meeste laten zien met een liggende foto. Verder moet er rekening gehouden worden met regels van Facebook. De omslagfoto mag bijvoorbeeld niet commercieel zijn en mag mensen niet oproepen tot actie door bijvoorbeeld met een pijl naar de ‘vind-ik-leuk’ knop te wijzen.

Informatie toevoegen

Zodra je de pagina huiselijk hebt gemaakt, is het tijd om informatie over jouw bedrijf toe te voegen. Zo kun je je openingstijden, adres, telefoonnummer en website toevoegen. Ook kun je een kort verhaal over jouw bedrijf invoeren. Maak deze het liefst niet langer dan 140 woorden, de rest wordt namelijk afgekapt en kunnen de mensen op het eerste gezicht dus niet zien.

Claim jouw url!

De volgende stap is het plaatsen van het dak: claim jouw Facebook url! Dit kan vanaf 25 fans. Door jouw Facebook url komt iedere fan binnen no-time via Google op jouw bedrijfspagina op Facebook! Ook kan jouw url zo beter onthouden worden of kan je ermee adverteren. Denk wel goed na over jouw url, deze kan naderhand namelijk niet meer veranderd worden.

Apps toevoegen

Vervolgens kun je bezig met het leggen van de dakpannen. Sier jouw bedrijfspagina door apps toe te voegen. Dit kunnen social media apps zijn die linken naar jouw andere social media kanalen. Ook kun je met HTML kennis zelf een app maken. Denk hierbij aan een game of aan een actie-app.

Houd de pagina levend

Nu de ondergrond staat, het huis is ingericht en een dak is gebouwd missen we nog één cruciaal middel: de muren! Nu je een pagina hebt, wil dit niet zeggen dat de klanten meteen binnen komen stromen. Ook één bericht maakt nog geen succesvolle pagina. De pagina moet levend gehouden worden en moet relevante content plaatsen: de pagina moet beheerd worden! Alleen zo staat jouw bedrijfspagina op Facebook als een huis.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Wedden dat een deel van deze gebruikers met smart zit te wachten om jouw bedrijfspagina op Facebook te volgen?

0 klanten
Sinds 1993