• Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Youtube
  • Email
Eigen & Wijze Internet Marketing

Blog

We zijn eigenwijzer dan we beseffen

 
  • Deel dit:
    Email



    Wij mensen zijn ingewikkelde wezens. We zijn zelfs te complex om onze eigen keuzes en gevoelens te begrijpen. Niet gek als je bedenkt dat bijna 95% van wat je doet niet eens bewust gebeurt. De masterchef in ons zelf is ons onderbewuste. En daar kunnen we maar moeilijk grip op krijgen.

    Rationele overwegingen
    
Als nuchtere Hollanders nemen we vaak weloverwogen keuzes. We denken er logisch over na en besluiten te doen wat ons rationeel het beste lijkt. Meten is tenslotte weten. En als we altijd op ons gevoel af zouden gaan, kunnen het nog wel eens heel egoïstische keuzes worden, toch? Nee, keuzes maken doen we heel bewust! Maar in hoeverre is dat wel echt zo?

    Hoge hakken op de werkvloer

    Je bent op zoek naar nieuwe schoenen voor je werk. Ze moeten praktisch en comfortabel zijn en passen bij je werkoutfit. Meestal zakelijk en zwart. Dus niet al te opvallend. Prima, met deze criteria in gedachten ga je op pad. 
Terwijl je op zoek gaat, let je zonder er bij na te denken, opvallend veel op al het voorbij wandelend schoeisel. Het voorjaar is weer in aantocht en de ene hippe ‘colourblocking’ combinatie, na de andere fleurige sandaal stapt je vrolijk voorbij. Wat oude dametjes zitten gezellig te kwebbelen op een bankje. Toch wat minder trendy, hoge steunkousen in degelijke schoenen. 
Na verschillende schoenenzaken in en uit te zijn gelopen, neem je eerst even een break in een gezellig koffiehuisje. Even op adem komen en daarna verder op zoek.

    Moe, maar voldaan plof je aan het eind van de middag thuis op de bank neer. Je haalt je nieuwe paarse pumps uit de doos en houdt die naast het lijstje. Tot je verbijstering kom je erachter dat je aan al je eisen voorbij bent gegaan. Hoe kon me dit nu overkomen?

    Merkwaardig
    
Herkenbaar? Zouden de degelijke schoenen van de oude dametjes invloed hebben gehad en de associatie hebben gemaakt naar oubollig? Zijn al die hippe, felle kleuren toch ergens in het achterhoofd blijven steken? Voordat we een huis, auto of bijvoorbeeld schoenen willen kopen, bedenken we goed aan welke eisen de perfecte aankoop moet voldoen.  Maar na het bekijken van verschillende opties, besluit je toch je criteria wat aan te passen. Waarom eigenlijk? Je intuïtie, oftewel je onderbewuste heeft de keuze allang voor jou gemaakt. Nog voordat je het zelf besefte.

    

Of je het nu leuk vindt of niet, je bent het niet zelf die de pump op de kassaband legt, het is je eigenwijze brein!

    RSS feed

Reageer op dit bericht

  • *
  • *
  • *
 
Blog
  • Content met je content
  • Storytelling
  • Profiteer van slimme testtechnieken
  • Trainingen
  • Portfolio

Gratis internet marketing tips

Haal het maximale uit je website! Schrijf je in en ontvang iedere maand:

• Gratis tips voor je website
• Het laatste internet marketing nieuws
• Actuele aanbod cursussen

Al leden zijn je voorgegaan. Aanmelden dus!