Logo
header-creatie

Tekst in de ijskast? Doe er wat aan!

Écht goede teksten schrijven lukt alleen als je het leuk vindt. Denk daar maar eens aan wanneer je weer eens inspiratieloos achter je computer zit, starend naar een leeg beeldscherm, en met een op de achtergrond zacht tikkende klok die je vertelt dat het schrijven zo echt niet opschiet. Natuurlijk is het schrijfproces niet voor iedere ondernemer zo problematisch. Er zijn genoeg mensen die het zichzelf makkelijk maken door simpelweg een professionele copywriter in te huren. Vind jij tekstschrijven leuk? Of zou je dit het liefste uitbesteden?

Tekst in de ijskast

Veel mensen proberen, net zoals jij, het onderste uit de kan te halen maar worden beperkt door een overvolle agenda. Er zitten immers maar 24 uur in een dag, en daar valt helaas niets aan te doen. Het gevolg? Niet-dringende zaken zoals het schrijven van de teksten voor je website en social media worden in de ijskast gezet, totdat je ooit de tijd vindt om er eens goed voor te gaan zitten. Maar is ‘er even goed voor gaan zitten’ wel genoeg? Kun je niet beter een professional inhuren zodat je zeker bent van vindbare, leesbare en relevante teksten?

De speld in de hooiberg

Voordat jouw eigenhandig geschreven content zijn werk kan gaan doen, zal het wel eerst door de lezer gevonden moeten worden. Kennis van Search Engine Optimization (SEO) komt hierbij goed van pas. Door je teksten te optimaliseren voor zoekmachines kun je jouw website beter vindbaar maken. Het linkje van je website verschijnt dan hoger in de zoekresultaten, waardoor mensen sneller geneigd zijn om erop te klikken. Zo is je website niet langer een speld in de hooiberg, maar kunnen (potentiële) klanten jou gemakkelijk vinden. Heb je zelf geen kennis van SEO in huis? Maak dan een kennis met een copywriter die er alles van weet.

Dt of t?

Taalfoutjes sluipen er gemakkelijk in, zeker als je eigenlijk niet zo’n taalwonder bent. Toch is het belangrijk om foutloze content te schrijven. Je wilt immers laten zien dat men op jou kan bouwen. Je bent een ondernemer met kennis van zaken, die alles voor elkaar heeft; ook de komma’s, punten en koppeltekens. Gooi je hier met de pet naar en raffel je teksten af, dan zal je lezer dit ook merken. En dat doet weinig goeds voor het vertrouwen in jouw onderneming. Schrijf daarom foutloos en zorg voor heldere teksten. Krijg je dit niet voor elkaar of ben je niet zo’n ster in spelling? Schakel dan een copywriter in en laat hem de puntjes op de i zetten.

Schrijf lees- en scanbaar

Iedereen kan schrijven. Een amateur houdt het bij een boodschappenlijstje, ansichtkaart en zo nu en dan een formele brief. Een professional legt de lat een stukje hoger. Voor hem is de doelgroep en het medium van belang. Schrijf je voor het web, dan kun je het beste gebruik maken van handigheidjes die je teksten scanbaar en leesbaar maken. Een professionele copywriter houdt zijn alinea’s daarom kort. Ook het kiezen van de juiste titel en tussenkoppen is van groot belang. Zo kunnen je lezers in één oogopslag zien of jouw content voldoet aan hun verwachtingen.

Relevant, relevanter, relevantst

Je schrijftalent kan jouw online succes maken of breken. Dat hebben we inmiddels vastgesteld. Toch is wat je vertelt nog veel belangrijker. Je wilt immers antwoord geven op de vragen van je bezoekers, ook als zij zich nog niet van die vragen bewust zijn. Bied je lezers de juiste informatie op de juiste plek, dan weten zij dat ze te maken hebben met een vakman of -vrouw die een helpende hand of een passend product kan leveren. En bewaak jij de relevantie op je website met je leven, dan zul je daarvoor ook beloond worden. Want hoe relevanter jouw pagina is voor een bepaalde zoekopdracht, hoe beter je website gevonden wordt. Dat is mooi meegenomen.

Hulp van buitenaf

Jij kent je bedrijf veel te goed. En dat heeft helaas niet alleen maar positieve consequenties. Het maakt het schrijven van korte, simpele en relevante teksten namelijk best lastig. Want waar begin je met vertellen? Wat is het verhaal van jouw bedrijf? Wat moeten jouw bezoekers écht onthouden na het lezen van jouw content? Voor de antwoorden op deze vragen moet je terug naar de basis. Schud het jargon van je af, kruip in de huid van je bezoeker en kijk eens kritisch naar je huidige teksten. Of nog beter: vraag een copywriter om zijn mening. Hij kijkt als buitenstaander naar jouw bedrijf en neemt je mee in de belevingswereld van jouw (potentiële) klanten.

Copywriter gezocht?

Ben je nieuwsgierig naar de behoeften van jouw bezoekers, en wil je hierop inspelen met écht goede teksten? Of wil je zelfs gebruik maken van inzichten uit de neuromarketing? Zorg dan dat je niet langer achter de feiten aanloopt en ga als de wiedeweerga op zoek naar een ervaren copywriter. Hij kan je met raad en daad bijstaan. Wil je er zeker van zijn dat hij past bij jouw bedrijf, en de juiste tone of voice gebruikt? Laat hem dan een proeftekst schrijven voor bijvoorbeeld je website, je blog of je Facebookpagina. Zo weet je wat je in huis haalt. Klikt het, en vertrouw je hem je teksten toe? Dan kun je je verheugen op een prettige samenwerking en teksten die nooit meer in de ijskast verdwijnen.

 


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Schud het jargon van je af, kruip in de huid van je bezoeker en kijk eens kritisch naar je huidige teksten. Of nog beter: schakel een copywriter in om dit voor je te doen.

0 klanten
Sinds 1993