Logo
header-optimalisatie

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om te beginnen met een blog. Maar wat is nu precies het voordeel van een blog? Je hebt toch al een bedrijfspagina op Facebook, Twitter en LinkedIn? Lijkt het jou ook zo moeilijk om steeds weer een nieuwe blogpost te schrijven? En dan hebben we het nog niet eens over het boeiend en aantrekkelijk schrijven van deze berichten. Jij wilt natuurlijk wel dat de lezers van jouw blog terugkomen voor meer!

Waarom zakelijk bloggen?

Is bloggen voor jou nog een onbekende weg? Geen zorgen! Nieuwe wegen kunnen leiden naar de mooiste dingen! Het bijhouden van een blog kent (ook voor bedrijven) ontzettend veel voordelen. Hieronder worden de zes belangrijkste voordelen genoemd.

1. Blogs worden gemakkelijk gedeeld
Blogs zijn aantrekkelijk en leuk om te lezen. Dit komt vooral omdat een goede blogpost geen reclame is voor het bedrijf, maar vaak gewoon een leuk verhaal of een lijst van tips en tricks over een veelvoorkomend probleem binnen de branche van dit bedrijf. Mensen delen graag leuke en interessante content. Hierdoor worden blogposts veel vaker gedeeld dan andere pagina’s van de website. En hoe vaker een pagina gedeeld wordt, hoe groter het bereik!

2. Blogs vergroten jouw naamsbekendheid
Doordat een blog gemakkelijk en snel wordt gedeeld, zullen mensen de naam van jouw bedrijf online veel tegenkomen. En dat is wat je wil, toch? Ook kan jij jouw lezers laten zien dat jij veel weet van het onderwerp waarover je schrijft. Jij wordt al snel gezien als expert! Hierdoor laat je potentiële klanten kennismaken met jouw bedrijf en bouw je een goede reputatie op. Wanneer de lezers een blog maar vaak genoeg tegenkomen, zullen zij geen moment twijfelen wanneer ze iets nodig hebben. Door jouw blog kom jij als eerst in de gedachten van de klant op.

3. Blogs zorgen voor meer online bezoekers
Wil jij meer online bezoekers? Goed nieuws! Door de vergrote naamsbekendheid zal je website meer bezoekers trekken. Ook zal jouw website meer bezoekers genereren via Google. Zoekmachines zijn namelijk gek op websites die regelmatige nieuwe, relevante en unieke content (zoals een blogpost) delen en past hier de zoekresultaten dan ook op aan. Wanneer jouw website regelmatig een blogpost toevoegt, wordt de website steeds relevanter en ziet Google jouw website als zeer actief. Wanneer Googleaars een zoekterm invullen die gerelateerd is aan jouw blog, verschijnt deze vervolgens hoger in Google en komen mensen eerder op jouw website terecht. Bloggende bedrijven krijgen gemiddeld ook meer dan vijftig procent meer bezoekers op hun website.

4. Blogs geven een beeld van jouw doelgroep
Met Google Analytics krijg je een duidelijk beeld van hoeveel mensen je blog lezen en hoe deze lezers op jouw blog komen. Door de functie ‘reageren’ onder je blog aan te zetten, krijgen jouw lezers de kans hun stem te laten horen door hun mening of ideeën te delen. Ben je bang voor negatieve reacties? Bedenk dat er vaak een punt van waarheid in zit en gebruik deze kritiek dan ook om je te verbeteren! Gelukkig is de kans op positieve reacties ook aanwezig. Deze kunnen jou dan ook de motivatie geven om door te gaan!

Of de reacties nu positief of negatief zijn, ze geven je een beter beeld van jouw doelgroep en de ontvangst van jouw bericht. Met de informatie gewonnen uit Google Analytics en de geplaatste reacties, kun je in de toekomst beter inspelen op de doelgroep. Of gebruik commentaar om de kwaliteit van je toekomstige blogposts beter te maken. Wanneer een lezer bijvoorbeeld iets uit jouw blogpost niet snapt, zou je een nieuwe blogpost kunnen wijden aan dit principe. Bovendien kan je makkelijk de interactie met je doelgroep aangaan door te reageren op hun reacties.

5. Blogs binden klanten
Met een blog kan je op een informele manier klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen in de branche, of kan je hen kennis laten maken met (nieuwe) producten of diensten. Door steeds weer interactie aan te gaan met de lezers, of vragen van hen (via het blog) te beantwoorden, laat je zien dat je betrokken bent. Hierdoor komt jouw bedrijf menselijker, levendiger en toegankelijker over. Het kan tijd en inspanning kosten maar op de lange termijn kan deze weg, in combinatie met meer naamsbekendheid, leiden naar structureel meer leads en verkoop.

6. Blogs geven input voor social media posts
Denk jij ook wel eens: “waar zal ik nu eens over Tweeten?” Wanneer je een blog hebt, heb je altijd iets om over te Tweeten of een Facebookbericht over te plaatsen! Je kunt namelijk erg makkelijk verwijzen naar je laatste blog. Noem bijvoorbeeld een belangrijk puntje uit de blogpost en plaats de link van het desbetreffende bericht erachter. Daarnaast kan jij je blog weer gebruiken om te linken naar jouw social media kanalen of andere pagina’s op de website.

Waarover bloggen?

Droom je al over hogere posities in Google, meer relaties en het zijn van een autoriteit? Om dit te realiseren moet je eerst natuurlijk wel beginnen met een blog. Waar ga je bijvoorbeeld over schrijven? Het is belangrijk dat je een onderwerp kiest dat breed genoeg is om vanuit meerdere invalshoeken te kunnen benaderen. Hierdoor is een blog maken gemakkelijker omdat je langer over hetzelfde onderwerp kunt blijven schrijven. Denk hierbij ook aan jouw doelgroep en hun wensen. Natuurlijk moet het onderwerp ook relevant zijn voor jouw bedrijf.

Deel je enthousiasme en expertise

In de meeste gevallen gaat jouw blog over iets waar jij veel van weet of waar jouw interesse ligt, je bent tenslotte niet voor niets in jouw branche gaan werken. In dit geval heb je een dikke vette bonus te pakken. Het enige wat je hoeft te leren is het verwoorden van jouw enthousiasme.

Volg een cursus bloggen!

Het klinkt allemaal wel erg makkelijk: een onderwerp zoeken en enthousiast schrijven. Maar hoe doe je het? Geen zorgen. Iedereen kan leren bloggen, écht waar! Tijdens een cursus bloggen krijg je alle tips en tricks over bloggen mee. Ook komt aan bod hoe jij online beter kunt overtuigen. Zo maak je van een potentiële klant een echte klant.

Heb je interesse in een cursus bloggen? Neem contact op met onze meesters.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Iedereen kan leren bloggen!

0 klanten
Sinds 1993