Logo
header-google

Wil je een blog maken? Goed idee! Een blog is dé manier om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te binden. Maar hoe moet je beginnen? Waar moet je over schrijven? Hoe maak jij jouw blog aantrekkelijk en hoe maak je jouw blog vindbaar?

Weet je het zeker?

Voordat je begint met het starten van een zakelijke blog, moet je zeker van je zaak zijn. De voordelen van een blog zijn eindeloos maar het kost ook veel tijd om een blog up-to-date te houden. Zo kost het ten eerste een aantal uren om een goed artikel te schrijven. Ten tweede moet tijd vrij gemaakt worden om input voor het artikel bijeen te harken, voordat het geschreven wordt.

Kies een onderwerp

Je weet dus zeker dat je een blog wilt maken? Top! Voordat je een blog maakt moet je voor jezelf vaststellen voor wie je gaat schrijven, waarover je gaat schrijven en wat de tone of voice van het blog zal zijn. Het is erg belangrijk dat het blog relevant is voor jouw bedrijf, maar ook dat jij het onderwerp waarover je schrijft leuk vindt. Alleen dan kan je met plezier over dit onderwerp door blijven schrijven. Bij een reeks blogs is het belangrijk dat er een rode draad door loopt, zodat potentiële volgers weten wat ze kunnen verwachten van de blogs to come. Bovendien helpt deze rode draad zoekmachines met het categoriseren van jouw blog, wat gunstig is voor de vindbaarheid van jouw website.

Een onderwerp kiezen kan best lastig zijn

Vind je het toch best moeilijk een leuk en geschikt onderwerp te vinden voor jouw blog? Kijk om je heen! Wat gebeurt er in jouw omgeving of in het nieuws? En waar schrijven andere organisaties uit jouw branche over? Mis je iets bij deze blogs wat jij zelf wel toe kunt voegen? Ook kun jij je klanten als inspiratie gebruiken. Welke vragen worden bijvoorbeeld veel gesteld? Beantwoord ze in jouw blog! Jij hebt waarschijnlijk al een aantal jaren ervaring binnen jouw branche en kan dus als expert gemakkelijk jouw kennis delen. Daarnaast is het erg handig om rubrieken te bedenken die je regelmatig weer kunt gebruiken. Denk hierbij aan reviews, how-to’s of checklists. Verkoopt jouw bedrijf bijvoorbeeld cd’s en langspeelplaten? Blog over het album van de maand!

Maak een schema

Nu je een onderwerp hebt is het belangrijk een vaste tijd in te stellen voor het posten van jouw blogpost. Eén keer per maand of toch liever één keer per week? Het maakt niet heel veel uit, zo lang er maar regelmaat in zit. Dit helpt bij het inspelen op de verwachtingen van jouw lezers maar kan ook jezelf helpen structuur te scheppen. Bovendien dient de planning als stok achter de deur om regelmatig te posten en als motivatie om te blijven schrijven.

Maak jouw blog vindbaar

Oké, je hebt nu een idee waar over je wilt schrijven en hoe vaak je hierover een artikel wilt maken, maar hoe wordt jouw blog gevonden door jouw doelgroep? Zorg voor een pakkende en aansprekende titel. De titel van jouw blogpost is namelijk het eerste en belangrijkste wat de Googleaars zien. Wanneer deze titel voor hen niet relevant lijkt, zullen zij verder zoeken. Ook is het erg belangrijk niet al te veel vakjargon te gebruiken. Mensen die geen expert zijn (lees: jouw doelgroep) gebruiken deze woorden niet. Schrijf dus liever in simpele, begrijpbare taal. Dit is namelijk de taal waar mensen vaak mee googelen.

Ook kan jij de ene blogpost gebruiken om te linken naar een andere gerelateerde post. Pagina’s naar elkaar laten verwijzen op een website draagt bij aan de vindbaarheid van jouw website en het stijgen in Google. Bovendien zorgen deze linkjes ervoor dat de lezer langer op de website zal zijn en meer artikelen zal lezen.

Maak je blog aantrekkelijk

Nu de beoogde doelgroep jouw blog heeft gevonden is het natuurlijk de bedoeling dat zij blijven lezen! Wanneer je als lezer een hele lap tekst op je beeldscherm ziet verschijnen, klik je deze vrijwel meteen weg. Dat ga je toch niet lezen! Daarom is het ook voor jouw blog belangrijk om deze aantrekkelijk vorm te geven. Dit betekent niet dat jij als de wiedeweerga moet leren mooie afbeeldingen voor je blog te maken. Wanneer de tekst mooi en strak geordend is, is deze al een stuk aantrekkelijker om te lezen.

Maak ook gebruik van relevante tussenkoppen. Deze zorgen voor overzicht, maken de tekst makkelijker leesbaar en zijn voor de scannende lezer handige zoekpunten. Wanneer zij binnen tien seconden niet kunnen vinden waarvoor ze kwamen, klikken ze weg. Ook klikken mensen snel weg wanneer zij heel veel lettertjes voorgeschoteld krijgen. Een bericht van duizenden woorden is écht te lang. Richt je op blogposts van ongeveer vier à vijfhonderd woorden. Voeg anders een foto of video toe om de tekst toe te lichten. Deze geven bovendien een persoonlijke draai aan het blog en wisselen de boel af.

Schrijf aantrekkelijk

Wauw, jouw tekst ziet er geweldig uit! Maar hoe zit het met de inhoud? Een lekker leesbare tekst heeft korte, bondige zinnen en is boeiend. Lange zinnen zijn online namelijk moeilijk leesbaar en van een saaie tekst wordt niemand blij!

Maak daarnaast van je blogpost niet een enorm uithangbord met reclamekreten over hoe goed jouw bedrijf wel niet is. Wanneer je lezer ook maar iets leest wat lijkt op reclame, dan gaan alle alarmbellen af en klikt hij de website meteen weg. Steek in plaats daarvan dus tijd in het overtuigen van mensen dat jij dé expert op jouw vakgebied bent, door bijvoorbeeld veelgestelde vragen te beantwoorden in begrijpbare taal. Dan komen zij vanzelf naar je toe wanneer ze een probleem hebben.

Geef jouw blog de tijd

Verwacht bij je eerste blogpost niet gelijk duizenden bezoekers. Geef de mensen de tijd om jouw blog te vinden. Deze tijd kan je goed gebruiken om jouw schrijfstijl te ontdekken vinden. Hoe meer je blogt, hoe sneller, beter en effectiever je wordt. Na het schrijven van je vierde blog kijk je waarschijnlijk heel anders terug naar je eerste blog. Zo vindt je uiteindelijk de schrijfstijl die bij jou en jouw bedrijf past.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Bij een reeks blogs is een rode draad erg belangrijk

0 klanten
Sinds 1993