Logo
header-standaard

Hoe doe je dat?

Ben je ondernemer en wil je graag beginnen met het maken van content voor jouw Facebookpagina? Goedzo! Jouw Facebookpagina levend houden door af en toe content te plaatsen is erg belangrijk voor het behouden van je fans. Maar hoe onderhoud je een Facebookpagina nu goed en hoe krijg je fans?

Meer is niet altijd beter

Veel bedrijven en ondernemers zijn er nog steeds van overtuigd dat meer likes altijd het doel is. Hoe meer likes, hoe beter! Toch? Nee. Wanneer jij met jouw Facebookpagina een bericht post, krijgt slechts een klein deel van je fans dit bericht te zien. Naarmate meer mensen dit bericht hebben geliked of hierop hebben gereageerd, ziet Facebook deze post ook als relevant voor andere fans. Hoe meer interactie een bericht oproept, hoe meer mensen het bericht te zien krijgen.

Dit betekent dat het tegenovergestelde ook gebeurt: wanneer een pagina wel veel likes heeft, maar weinig interactie, krijgen steeds minder mensen jouw berichten te zien. Je kunt het vergelijken met voetbal: je kunt nog zoveel mensen met een seizoenskaart hebben, wanneer niemand het nog leuk vindt om naar de wedstrijd te kijken, zal de tribune langzamerhand leeg raken en zullen je fans je vergeten.

Genereer likes!

Dat meer likes niet altijd beter is, wil niet zeggen dat je geen moeite hoeft te doen om likes binnen te krijgen. Likes zijn wel degelijk belangrijk. Zolang deze likes maar van mensen zijn die ook echt betrokken zijn en jouw merk ook echt leuk vinden. Maar voordat mensen jouw pagina kunnen liken moet deze natuurlijk wel gevonden worden!

Gericht adverteren op Facebook

Een gemakkelijke manier om Facebookers, en dan met name jouw doelgroep, te laten weten dat jij als ondernemer een Facebookpagina hebt aangemaakt, is adverteren op Facebook. Ook wanneer je niet alleen je hele pagina, maar slechts één bericht wilt promoten, is dit mogelijk. Deze advertenties kun je gemakkelijk inzetten op jouw doelgroep door hun leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses of andere kenmerken in te vullen. Let wel: hoe groter de doelgroep, hoe groter het prijskaartje.

Probeer dus zo gericht mogelijk te adverteren. Wanneer je een advertentie hebt geplaatst, kun je meteen zien hoe deze het doet. Je kunt zien hoeveel likes de advertentie heeft, hoeveel mensen via deze advertentie doorklikken en hoeveel mensen de advertentie hebben gezien.

Wil je graag adverteren op Facebook? Gebruik dan een mooi gekleurde foto. Gekleurde foto’s vallen het meeste op en zijn dan ook het meest effectief. Voeg hier verder een paar regels nieuwsgierig makende tekst aan toe.

Klein is fijn!

Omdat ondernemingen vaak relatief klein zijn, kennen ondernemers de klanten meestal een stuk beter dan grote bedrijven. Omdat juist de interactie met je klanten belangrijk is, geeft dit jou het voordeel dat jij persoonlijker met jouw Facebook-fans om kunt gaan. De meeste mensen heb jou namelijk wel eens persoonlijk gesproken en hebben tot op zekere hoogte een band met jouw onderneming. Zij zijn dus eerder geneigd jouw berichten te liken of hierop te reageren. Steek die maar in je zak!

Ken je je klanten nog niet zo goed? Kom meer over ze te weten! Wat vinden zij bijvoorbeeld leuk en waar hebben zij behoefte aan? Wanneer je dit weet kun je hier beter op inspelen. Vind je het nog moeilijk om je doelgroep te leren kennen? Begin met het plaatsen van berichten en houd de reacties in de gaten. Zo kom je er snel genoeg achter of ze iets leuk vinden of niet.

Facebook statistieken

Bij een bedrijfspagina geeft Facebook jou een erg handig middel om beter inzicht te kijken in de interactie van jouw pagina. Facebook houdt namelijk zelf de statistieken van jouw pagina bij. Deze laten je zien hoeveel bereik, hoeveel likes en hoeveel reacties een bericht heeft. Gebruik deze statistieken dan ook om erachter te komen welke berichten wel en welke berichten niet populair zijn bij de fans. Ook kun je je berichten op verschillende tijdstippen plaatsen om te kijken op welke tijdstippen je de meeste interactie hebt.

Laat potentiële klanten jouw gezicht zien

Met een Facebookpagina van jouw onderneming kun jij het gezicht van je bedrijf laten zien aan mensen die je in de toekomst waarschijnlijk nog zult ontmoeten. Via de Facebookpagina kunnen ze jou al een beetje leren kennen en weten zij precies van wie zij de dienst afnemen of iets kopen. Daarbij kunnen ondernemers makkelijker de dialoog aangaan met hun fans, door bijvoorbeeld vragen te stellen en te beantwoorden.

Schrijven: hoe, waarover en wanneer?

Voor social media is het vooral belangrijk om boeiend, helder en bondig te schrijven. Wanneer je een leuke of handige webpagina hebt, kun je hier gerust naar doorlinken. Facebook is ook ideaal voor het linken naar jouw bedrijfsblog.

Zijn jouw fans vooral ’s avonds of in het weekend (buiten kantooruren) actief op Facebook? Plan je berichten in! Zo kun je overdag mooi berichten maken en worden deze later automatisch geplaatst. Zorg daarbij voor mooie en opvallende afbeeldingen. Deze trekken veel meer de aandacht dan tekst en zullen dus eerder likes en reacties oproepen.

Laat je product zien met Facebook voor ondernemers

Via de pagina van jouw onderneming kun je eenvoudig je fans kennis laten maken met de producten en/of diensten die jij aanbiedt. Zo kan jij makkelijk en snel foto’s plaatsen van die mooie tuin die je hebt aangelegd, waardoor toekomstige klanten een beter beeld krijgen van jou en jouw onderneming. Zorg er wel voor dat deze posts er niet commercieel uitzien, maar tag bijvoorbeeld een klant in een foto met het bijschrift dat hij erg blij is met de nieuwe tuin. Like af en toe ook positieve berichten over jouw onderneming, zo krijgen potentiële klanten bevestiging van de kwaliteit die jij levert. Bovendien vinden mensen het fijn wanneer hun goede gedrag beloond wordt.

Amuseer

Onthoud dat Facebook niet bedoeld is als zakelijk platform. De meeste gebruikers zitten op Facebook voor hun plezier en gebruiken Facebook dan ook vaak om tijd op een leuke manier te verdrijven. Bovendien gebruiken zij Facebook privé en niet voor hun werk. De meeste Facebookers zullen zich er dan ook mateloos aan ergeren wanneer zij alleen reclame voorbij zien komen. Post in plaats daarvan dus eens een leuk of interessant artikel. Ook kun je naar je blog verwijzen of een leuke foto/video delen. Foto’s van tevreden klanten mogen dus wel, maar met mate en slechts als onderdeel van het geheel. Inspelen op actualiteiten met een leuke inhaker doet het ook altijd erg goed bij het publiek. Lijkt het jou nog best moeilijk om leuk te schrijven voor Facebook? Laat jouw Facebook uitbesteden.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Onthoud dat Facebook niet bedoeld is als zakelijk platform.

0 klanten
Sinds 1993