Logo
header-creatie

Geef een kijkje in de keuken met je eigen blog!

Twijfel je nog of je moet beginnen met je eigen blog? Of weet je niet waar je moet beginnen? Ben je druk bezig met het hamsteren van goede ideeën ? Of zie je nog overal beren op de weg? Maak je geen zorgen. Met slechts enkele ingrediënten schrijf jij een smakelijke blog die je lezers zullen verslinden. Waar wacht je nog op? Verleid je lezers met vakkennis en geef ze een kijkje in de keuken!

Talloze voordelen

Wil je wel een eigen blog maar zie je op tegen de tijd en energie die je erin zal moeten stoppen? Visualiseer dan het resultaat: een blog om je vingers bij af te likken. Natuurlijk kost het tijd om je blog langzaam te laten garen. Maar als jouw doel is om meer bekendheid of binding met je lezers te bereiken, dan zul je dit met je eigen blog zeker behalen.

Blogs zijn leuk!

De schrijftaal in blogs is vaak persoonlijker en losser dan die van andere webteksten. Daarbij kan een blog amuseren en gebruikt worden om de tijd mee te verdrijven, of kan je eigen blog een informerende functie hebben. Blogs zijn leuk! Voor de lezer zijn ze aantrekkelijk om te lezen en bovendien aantrekkelijk om te delen.

Meer bekendheid

Wanneer jouw blog veel gedeeld wordt, zullen steeds meer mensen jouw naam tegenkomen op social media. Jouw naam zal opgeslagen worden in het brein, al dan niet bewust. Bovendien vertellen inzichten uit breinonderzoek ons dat wanneer jij een naam vaak tegenkomt, je steeds meer gaat geloven in de kwaliteit van dat bedrijf of die persoon. Mensen zullen jou al snel zien als dé expert op jouw vakgebied! Wanneer zij iets nodig hebben dat gerelateerd is aan jouw branche of blog, zullen zij dan ook geen seconde twijfelen om jouw hulp in te schakelen.

Meer online bezoekers

Nu jij met je eigen blog meer bekendheid hebt verkregen, zal je al meer gasten op jouw blog krijgen. Wil je nóg meer bezoekers? Houd dan rekening met Google. Zoekmachines hebben namelijk een zwak voor websites die nieuwe, relevante, maar vooral unieke content plaatsen. Deze websites worden dan ook vaak voorgetrokken en hoger in de zoekresultaten geplaatst. Dus geen copy-paste werk, maar teksten volgens eigen recept.

Sterkere binding met jouw lezers

Door je lezers op de hoogte te houden van actuele en relevante gebeurtenissen binnen jouw vakgebied, hoeven zij niets meer te missen. Bovendien wordt transparantie steeds belangrijker gevonden. Een kijkje in de keuken geven kan dus zeker geen kwaad! Ook is het belangrijk dat jouw lezers op jouw blogs kunnen reageren. Deze reacties kun je gebruiken om de dialoog aan te gaan. Door het geven van actueel nieuws en het aangaan van een gesprek zullen jouw lezers een sterkere band met jou of jouw bedrijf opbouwen.

Begin bij het begin

Wanneer je start met je eigen blog is het belangrijk meteen het onderwerp vast te stellen. Dit is jouw leidraad bij het schrijven van de berichten voor je eigen blog. Ook geeft dit duidelijkheid aan jouw lezers over wat er wel en niet te lezen valt op jouw blog. Je gaat immers ook niet naar een Italiaans restaurant om burrito’s te bestellen, maar juist omdat je zin hebt in een pastagerecht. En zie je de Italiaanse vlag hangen? Dan weet je dat de pasta dicht bij is. Zo werkt het op jouw blog ook. Je zult je lezers een heldere menukaart moeten aanreiken. Deze menukaart maakt het voor Google ook gemakkelijker om jouw blog te categoriseren. En dat draagt bij aan de vindbaarheid van jouw website.

Presentatie is key

Zoals Joop Braakhekke het zo mooi kan zeggen: “Het oog eet eerst”. Natuurlijk is de inhoud van je eigen blog erg belangrijk, de lezers moeten immers wel terugkomen voor meer. Toch betekent dit niet dat jouw werk hier ophoudt. Wanneer je blog er niet aantrekkelijk uitziet, komen jouw potentiële lezers niet eens aan het lezen toe. Lange alinea’s, geen witregels en geen tussenkopjes; allemaal voorbeelden van hoe het niet moet. Houd je alinea’s kort, zodat ze behapbaar blijven en klop de tekst luchtig door witregels toe te voegen. Voeg voor de scannende lezers tussenkopjes toe. Zo kunnen zij sneller vinden waarvoor ze zijn gekomen.

Een voorraadkast vol inspiratie

Als je overweegt je eigen blog te beginnen loop je er waarschijnlijk tegenaan: een gebrek aan inspiratie. Schrijven over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied klinkt zo makkelijk, maar dat valt soms vies tegen. Heb jij daar ook wel eens last van? Kijk dan om je heen. Laat je bijvoorbeeld inspireren door blogs van anderen, vragen van klanten of de actualiteit. Neem de tijd om alles op je in te laten werken en voordat je het weet vul jij je voorraadkast met goede ideeën.

Vind je het nog steeds moeilijk om steeds weer een prachtblog te schrijven? Wees gerust. Niet ieder blogbericht hoeft een vijfsterrendiner te zijn. Soms heb je nou eenmaal enorme trek in junkfood. Het kan dus geen kwaad af en toe een simpele ‘how-to’ of ‘checklist’ te delen via jouw blog.

Het geheim van de chef

Met de juiste ideeën in huis is het tijd om het vertrouwen van je lezers te winnen. Door teksten te schrijven die je lezers een eind op weg helpen kun jij dit vertrouwen versterken. Hierdoor positioneer je jezelf als een expert en werk je met een eigen blog aan je autoriteit binnen jouw vakgebied. Dat is wat je wilt. Inzichten uit de neuromarketing vertellen ons namelijk dat we sneller kopen van een autoriteit die ons vertelt over zijn kunde. Benauwd het openlijk delen van jouw vakkennis je een beetje? Wees niet bang: je klanten komen altijd terug voor het geheim van de chef.

Bordje leeg? Nieuwe content!

Om in beeld te blijven en je lezers te blijven boeien zul je regelmatig verse content moeten plaatsen. Het is immers van belang dat jouw blog actief blijft en dat er periodieke updates plaatsvinden. Zo ziet Google dat jij je lezers regelmatig nieuwe kennis voorschotelt en eindigt jouw website vervolgens hoger in de zoekresultaten. Wil jij hier ook van proeven? En ben je klaar voor de kers op de taart? Start dan nu je eigen blog!


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Met je eigen blog positioneer je jezelf als een expert en werk je aan jouw autoriteit binnen je vakgebied.

0 klanten
Sinds 1993