Logo

Facebook Live uitzendingen: the next best thing voor ondernemers?

Ik hoor je al denken: live uitzendingen? Ojee, moet ik dan vloggen voor mijn onderneming? Facebook live heeft voor de zakelijke markt veel meer te bieden dan je misschien in eerste instantie zult denken. Video is al jarenlang één van de meest effectieve communicatiemiddelen in de marketingstrategie van bedrijven. Het is daarom ook niet verwonderlijk […]

Verder lezen

Nieuw gedrag, nieuwe content: de imperfecte emoji-generatie

Ooit was ‘LOL’ het meest populaire woord in texting en ook ‘haha’ haalde het podium. Vandaag is alles anders. Wat denk je dat het meest populaire woord van nu is? Geen woord, maar een emoji. Nieuw gedrag van nieuwe generaties vraagt om nieuwe vormen van content. Maak kennis met de imperfecte contentconsumptie in het tijdperk […]

Verder lezen

Batman v Tarantino: verras het brein met ‘hippocampus-content’

Richtlijnen. Stijlvoorschriften. Regels. Opleidingen. Peer. Cursussen. Handboeken. Journalisten en copywriters zijn flink geconditioneerd als het gaat om tekstschrijven. Ze hebben vaak geleerd om de perfecte zinnen te produceren. Geen wonder dat velen zichzelf heruitvinden als contentmarketeer. Er zit echter een addertje onder het gras. Nee, niet één. Twee. De eerste heb ik al eens benoemd. De […]

Verder lezen

Neuromarketing, nudging & de naakte consument: wist je dit al?

Als het gaat om onze voorkeuren, zijn jij en ik naakter dan naakt. Onze onderbewuste voorkeuren worden steeds beter blootgelegd voor en door neuromarketeers. Het is één van de redenen waarom de succesvolle congresreeks Mijn boodschap in jouw brein (2010 – 2012) werd omgedoopt in The Naked Consumer (2013 – heden). De hoofdvraag van de […]

Verder lezen

Het virale virus: onbewuste beïnvloeding via emotionele tweets

Emoties verspreiden zich als een virus via Twitter-feeds. Positieve emoties hebben daarbij veel meer kans op virale verspreiding dan negatieve emoties. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek naar ‘emotionele besmetting’ op sociale media. Het onderzoek borduurt voort op decennia aan onderzoek naar de besmettelijkheid van emoties in de offline wereld. Online is er een boeiend […]

Verder lezen

Polarisatie door Facebook

Samenvatting: “Als jij steeds die berichten van de vrienden waardeert die tegen de komst van vluchtelingen zijn (bijvoorbeeld), dan krijg je vaker berichten van die strekking te zien – waardoor jij een blinde vlek kunt ontwikkelen voor andere berichten met een ander soort strekking.” “Eigenlijk heeft Facebook een soort superieure intelligentie geschapen die precies weet […]

Verder lezen

Een kijkje in ‘the Shopper Brain’: 4x onbewuste beïnvloeding

Wereldwijd zijn (neuro)marketeers meer dan ooit geïnteresseerd in ‘the Shopper Brain’: onbewuste beïnvloeding van ons brein terwijl we aan het shoppen zijn. Dat de interesse voor dit Shopper Brain wijdverspreid is, blijkt ook wel uit de forse belangstelling voor de gelijknamige conferenties: bij de 2015-editie in Amsterdam waren bijvoorbeeld al ruim twintig verschillende nationaliteiten alom […]

Verder lezen

Neuromarketing-alert nr 2: ‘onethisch bedrog’ of ‘verantwoorde wetenschap’?

“Omdat we de geldklopperij die ‘neuromarketing’ heet gaan afserveren”. Met die veelbelovende woorden lokte professional buttkicker Jan Dijkgraaf via Marketing Online het publiek naar het event Adfo Live, om zijn sessie met Ronald Voorn over ‘voodoo-marketing’ bij te wonen. Dankzij de (hitte)golf aan aandacht lijkt neuromarketing zo heet geworden dat het af en toe zelf […]

Verder lezen

Facebook in ons brein: polarisatie dreigt door algoritmes

Je hebt heel wat connecties op Facebook, maar je krijgt lang niet van iedereen de berichten te zien. De algoritmes selecteren immers op basis van jouw waarderingen relevante content voor je. Je beeldvorming is voorgeselecteerd op basis van jouw voorkeuren, waardoor er al snel context mist. Dat brengt een gevaar met zich mee: ‘social networks […]

Verder lezen

Bezoekers onbewust verleiden met het Zeigarnik-effect: stuur die muis!

Wat hebben Tetris, Booking.com en Serietotaal.nl en enkele apps op je mobiel met elkaar te maken? Meer dan je denkt. Ze verleiden je onbewust om je ‘taak’ te volbrengen. Je kent het misschien wel: als je enkele WhatsApp-berichtjes nog niet hebt gelezen, komt er zo’n rood bolletje met een cijfer bij het App-pictogram. Stiekem haat […]

Verder lezen
0 klanten
Sinds 1993