Logo

A/B-testen? Kijk verder dan Cialdini’s neus lang is

A/B-testen is de meest populaire methode om conversie te verbeteren. Steeds meer bedrijven duiken op A/B-testen, hoog tijd dus om de mythen, leugens en illusies onder de aandacht te brengen. Een koud kunstje voor Ton Wesseling, die Craig Sullivan (afwezig vanwege kiespijn) verving met een lekker scherpe keynote tijdens het evenement Emerce Conversion. Ken jij […]

Verder lezen

Neuromarketing: waak voor ‘systeemgeilheid’

Moeten we echt alleen nog maar op ons ‘onbewuste brein’ focussen voor conversie-optimalisatie? Hoe boek je succes in iedere fase van de customer journey? Twee belangrijke vragen die meer met elkaar te maken hebben dan je in eerste instantie misschien verwacht. Neuromarketing is vanwege de toegeschreven mogelijkheden nog steeds een ‘heet’ onderwerp. Regelmatig zorgt dat […]

Verder lezen

Zo voorspellen social media-data je persoonlijkheid & gezondheidsrisico’s

Taalalgoritmen analyseren je woordenschat op Facebook en verklappen je persoonlijkheid, terwijl tweets binnen een community een verhoogd risico op hart- en vaatziekten accuraat kunnen voorspellen: dankzij big data is psychologisch onderzoek spectaculair veranderd. Social media vormen een onuitputtelijke bron van data. Onderzoekers duiken hierop met nieuwe methodes van taalanalyse. Zo benutten ze social media om […]

Verder lezen

Een eigen domeinextensie voor Fryslân: cool idee of ‘it kin net’?

Berlijn (.berlin) en Parijs (.paris) moeten niets weten van de landelijke extensies en hebben gekozen voor een geografisch topleveldomein. Het blijkt een trend: steeds meer grote steden gaan voor een ‘eigen’ extensie, meestal vanuit het oogpunt van citymarketing. Naast Moskou (.moscow) en London (.london) is er een opvallende nieuwkomer: ‘Fryslân’ (.frl). De komst van de […]

Verder lezen

Ga viraal of verbind: kies je eigen kansrijke Kwok

Er was eens… een schokkend nieuwsbericht in Denemarken: het landelijke televisiejournaal maakte melding van de verschijning van een ‘vierde eend’. In één van de stripverhalen van Donald Duck dook er naast het beroemdste eendentrio ter wereld (Kwik, Kwek en Kwak) een vierde neefje op. Een vierde neefje? Waar kwam die ineens vandaan? Het ging ‘gewoon’ […]

Verder lezen

Doe niet zo moeilijk: waarom je ingewikkelde namen moet vermijden

Bloggers, bekeer je en beheers je. Wees niet langer verslaafd aan een overdosis moeilijke of abstracte woorden in je teksten om bijvoorbeeld jezelf te bewijzen. Dezelfde oproep geldt voor contentmarketeers en marketeers in het algemeen: stop met het bedenken van moeilijke namen. Jip en Janneke zijn de koning en koningin van processing fluency (of, makkelijker […]

Verder lezen

Online overtuigen en besparen: omarm en vermijd de interloper

Jij en ik hebben de neiging om er vanuit te gaan dat tips en adviezen van een derde partij ervaringsdeskundigen of adviseurs betrouwbaarder zijn. We zijn immers erg gevoelig voor wat andere (‘onafhankelijke’) mensen denken. Sterker nog: soms nemen we de informatie van derden zonder motief aan als objectieve en bevestigende informatie: het interlopereffect. Deze […]

Verder lezen

‘Persoonlijke’ mail van Wijnvoordeel: foutje bedankt of brutale marketingtruc?

De kerst zit er alweer op! Je hebt waarschijnlijk wel een wijntje gehad. Met oud en nieuw in aantocht is de kans groot dat er opnieuw aardig wat wijn wordt gedronken in Nederland. Nederlanders slaan het massaal in. Dit jaar konden ze daarvoor profiteren van het foutje van ‘René en Henriët’ van Wijnvoordeel.nl. Zij stuurden op 17 […]

Verder lezen

‘Pioniers’ geloven in aantrekkingskracht extensie .frl

Beschuit met blauwwitte muisjes en rode pompeblêden… De extensie ‘.frl’ is officieel geboren: dinsdag 2 december ging provinsje fryslân als eerste ‘pionier’ live met de nieuwe extensie. “Al jaren wordt er gesproken over een tweede domeinextensie van Nederland. De komst van .frl stelt pioniers in staat om aan de wereld te laten zien waar Friesland […]

Verder lezen

Wat is beter: afgeronde of rechte hoeken in je webdesign?

In sommige webdesigns kom je voornamelijk kaders tegen met rechte hoeken. In andere designs hebben ze juist gekozen voor afgeronde hoeken. Maakt het wat uit of je nou rechte of afgeronde hoeken gebruikt? En zouden rechte hoeken echt angst opwekken? Dit is de veralgemenisering van de vragen die ik ontving van sommige Frankwatching-lezers, naar aanleiding […]

Verder lezen