Logo
header-optimalisatie

Hoog in Google; daar heb je het beste uitzicht

Je typt je bedrijfsnaam in de zoekbalk van Google. Vol verwachting druk je op ‘zoek’, et voilà, daar pronkt de URL van je website; helemaal bovenin de zoekresultaten. ‘Hoezo slecht vindbaar?’, zou je zeggen. ‘Ik sta toch helemaal bovenaan?’ Ja, dat doe je inderdaad. Vindbaar zijn in zoekmachines is alleen veel gecompliceerder dan dat. Men zoekt namelijk niet op jouw bedrijfsnaam, maar op wensen. Heeft je hond bijvoorbeeld dringend een trimbeurt nodig en woon je in de buurt van Leeuwarden, dan Google je simpelweg ‘trimsalon Leeuwarden’.

 

Om online vindbaar te worden heb je zoekwoorden nodig. Weten waar je potentiële klanten op zoeken is de kunst. Deze klant weet namelijk nog niet dat hij naar jou op zoek is. Daarom help je hem een handje, zodat hij jou gemakkelijk kan vinden. Want jij bent zijn redder in nood! Ben jij een ondernemer die weet te achterhalen welke zoekwoorden door je (potentiële) klanten worden gebruikt? Verwerk deze dan in relevante en originele teksten en klim omhoog in de zoekresultaten van Google. Daar heb je het allerbeste uitzicht. Jij blijft toch niet beneden staan?

SEO of SEA: puur natuur of geld ophoesten?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel; zoekmachine optimalisatie. Hiermee kun je het bezoek van je website verhogen vanuit zoekmachines, en wel vanuit de organische zoekresultaten. In de organische zoekresultaten kan jouw website gratis en voor niets een plekje veroveren. Of dat plekje zich op de eerste of vijfde rang bevindt is afhankelijk van de relatie tussen jouw content en het zoekwoord dat is ingetypt. Het is dus aan jou om te beslissen hoeveel aandacht je aan SEO wilt besteden. Wil je zonder al te veel moeite op de eerste rang plaatsnemen en heb je nog een zakcentje over? Dan kun je ook voor Search Engine Advertising (SEA) kiezen; je staat hoog in de zoekresultaten en betaalt voor iedere klik. Geen zin om geld op te hoesten? Dan is SEO een echte uitkomst. Wil jij je vindbaarheid een boost geven? Maak dan gebruik van onze kennis van het algoritme van Google.

Landingspagina’s

Met enkel een paar zoekwoorden trek je de potentiële klanten nog niet naar je website. Met landingspagina’s waar relevante informatie op staat én waar de zoekwoorden in zijn verwerkt, wél. Een verhaal vertellen dat de lezers boeit en waar zij daadwerkelijk wat aan hebben, is de sleutel tot succes. Dat klinkt heel makkelijk, echter blijkt dat dit in de praktijk nog vaak fout gaat. Er worden bijvoorbeeld wel zoekwoorden gebruikt, maar de informatie is irrelevant. Of het verhaal is juist wel goed, maar de zoekwoorden ontbreken. Zorg dat jouw landingspagina’s goed gevonden worden, zodat je doelgroep hier op terecht komt. En zorg ervoor dat deze pagina’s de lezer uitnodigen om de rest van je website te bekijken. Wil je een beginnetje maken met landingspagina’s die echt bijdragen aan je vindbaarheid? Maak dan eens kennis met een van onze Internet Marketeers, en vraag hem of haar het hemd van het lijf.

Maak het niet te bont

Een landingspagina is interessant en effectief, mits het verhaal boeiend en leesbaar is. Wees dus slim en stouw je teksten nooit vol met zoekwoorden. De lezer heeft dat sowieso in de gaten, en ontwikkelt meteen een afkeer voor jouw bedrijf. Zorg in plaats daarvan dat je genoeg, maar niet te veel, zoekwoorden op strategische plekken gebruikt. Bouw hieromheen een verhaal dat interessant is en dat je lezer prikkelt. Zo verleid je jouw lezers tot een aankoop; misschien zelfs wel met behulp van inzichten uit de neuromarketing. Niemand wordt blij van een overdosis zoekwoorden. Loop hier dus met een grote boog omheen.

Zoekwoorden: hoe kom je eraan?

Heel leuk die zoekwoorden, zul je wel denken. Maar hoe kom je eraan? Voor het schrijven van teksten rondom relevante zoekwoorden draai jij je hand niet om, maar het bepalen van die zoekwoorden gaat veel ondernemers boven de pet. Daarom kunnen onze meesters iedere ondernemer helpen bij het bepalen van de juiste zoekwoorden. Hiervoor denken ze ‘out of the box’ en starten ze een zoekwoorden onderzoek. Daarvoor praten we zoveel mogelijk met onze klanten. We willen namelijk wel graag weten op welke termen jij het liefst gevonden wilt worden. Alleen met die kennis in ons achterhoofd kunnen wij gaan onderzoeken hoe groot het zoekvolume van bepaalde woorden is, en hoeveel van jouw concurrenten er op deze woorden gevonden willen worden. Het resultaat? Zoekwoorden die scoren, en die je als de wiedeweerga wilt gebruiken.

SEO optimalisatie: lezer blij, Google blij

Het juiste gebruik van zoekwoorden kan een wereld van verschil betekenen als het gaat om je vindbaarheid. Er bestaan zoveel verschillende tips & trucs die je kunt toepassen om beter gevonden te worden, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. En dat maakt het voor ondernemers erg gemakkelijk om de plank mis te slaan. Veel mensen vergeten in dit dichtbegroeide bos namelijk dat ze schrijven voor hun lezers; mensen van vlees en bloed die een oprecht verhaal willen horen en daar zo min mogelijk moeite voor willen doen. Het is dan wel makkelijker om simpelweg aan alle SEO trucjes te voldoen, maar je kunt je bedrijf pas écht onderscheiden als je ook daadwerkelijk een goed verhaal hebt. Daar maak je zowel je lezers als Google blij mee. En wie kan daar vervolgens de vruchten van plukken? Dat ben jij. Laat die zoekwoorden dus niet langer onbenut en maak vandaag nog een praatje met een van onze SEO experts.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Een verhaal vertellen wat de klanten boeit
Waar zij daadwerkelijk wat aan hebben
Dat is de sleutel tot succes

0 klanten
Sinds 1993