Logo
header-optimalisatie

Tekstschrijven of tekst laten schrijven?

Geef je de brui aan het schrijven van de teksten voor je website? Weet je niet meer waar je de inspiratie moet zoeken en hoe je je lezers aandachtig jouw verhaal kunt laten lezen? Of heb je dit gewoon nooit geweten? Zit je instemmend ‘ja’ te knikken, dan is het misschien tijd om de handdoek in de ring te gooien of hem door te geven aan tekstschrijver die aan alles een mouw weet te passen. Hij kan je helpen bij het vertellen van je verhaal; op je website, je blog, je Facebook, je Twitter en alle denkbare social media die door jouw (potentiële) klanten worden gebruikt. Zo maak je écht contact.

Uiterlijk is niet alles

Online aanwezig zijn is belangrijk. Is jouw website niet te vinden in de zoekmachines, dan kun je wel fluiten naar je klanten. Daarvan was je waarschijnlijk al op de hoogte, en dus heb je tijd of geld gestoken in het ontwerp van de website van jouw bedrijf. Een ontwerper en programmeur hebben alles op alles gezet om van jouw site een meesterwerk te maken, en dat is goed gelukt. Het enige probleem is; er is nog geen inhoud. En daar draait het nou juist om wanneer je de aandacht van je bezoekers wilt vasthouden.

Tekst is een must-have

Een website zonder tekst stelt natuurlijk niet veel voor. En ook een verlaten Facebookpagina ziet er maar sneu uit. Het allerbelangrijkste is daarom om je online kanalen tot leven te wekken met behulp van tekst. Zet het verhaal achter jouw onderneming op papier en deel dit met iedereen die je kent. Schrijf heldere teksten en blogs die mensen wakker schudden. Vertel hen wat jij ze kan bieden, en steek die boodschap in een creatief jasje dat jouw bedrijf als gegoten zit. Die laat je toch niet in de kast hangen?

Ideeën in overvloed

Soms weet je gewoon niet wat je moet schrijven. Inspiratie is dan ver te zoeken en het liefst veeg je alle teksten van tafel. Ondernemers hebben daar nogal eens last van. Want laten we eerlijk zijn; als je met je hoofd bij klanten, medewerkers of offertes zit, krijg je nooit een pakkende tekst op papier. Er zijn zoveel andere werkzaamheden en tijd is schaars. Het uitbesteden van je teksten wordt dan wel heel verleidelijk. En zeg nou zelf: het bouwen van je website laat je toch ook door een professional doen? Waarom laat je je teksten dan nog niet schrijven door een ervaren tekstschrijver? Hij heeft ideeën in overvloed.

Vlekkeloze teksten

Ga je in zee met een tekstschrijver, dan zijn nachtmerries over type-, spel- en taalfouten verleden tijd. Een professionele tekstschrijver weet alles van spelling en grammatica, en kan al jouw zorgen over koppeltekens of dt-fouten wegnemen. Dat scheelt jou niet alleen een hoop stress, maar draagt ook bij aan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf. Want alleen een feilloos geschreven tekst wekt het vertrouwen van jouw (potentiële) klanten.

Relevantie is doorslaggevend

Er bestaan genoeg ‘trucjes’ om je teksten te optimaliseren. Je kent ze misschien wel: noem voldoende zoekwoorden, verwerk een zoekwoord in je titel of tussenkopjes, en voeg een heldere meta-description toe. Zo kan Google gemakkelijk zien waar jouw teksten over gaan. Deze trucjes zijn wel degelijk handig om te toe te passen, maar leiden tegelijkertijd af van datgene waar het écht om draait: de lezer. Je kan nog zoveel SEO-trucjes gebruiken in je tekst; als je niet de juiste informatie kan bieden ben je niet interessant. Relevantie is dus waar je naar zou moeten streven, alleen of in samenwerking met een ervaren tekstschrijver.

Een buitenkansje: neuromarketing

Een goede tekstschrijver schrijft teksten die stuk voor stuk bijdragen aan het imago van jouw bedrijf. Maar er bestaan ook tekstschrijvers die iets extra’s te bieden hebben; onze meesters bijvoorbeeld. Zij weten alles van neuromarketing en beheersen de kunst van het verleiden van het onderbewuste. Zij gebruiken hiervoor inzichten uit breinonderzoek en passen kleine details toe die een wereld van verschil kunnen maken. Jij wilt toch ook online overtuigen?

Aanzetten tot actie

Simpelweg vertellen dat je een leuk product verkoopt brengt geen brood op de plank. Zorg daarom dat je je lezers daadwerkelijk oproept tot actie met een heldere call to action. Vertel hen hoe zij het beste contact met je kunnen opnemen of hoe ze gemakkelijk een offerte kunnen aanvragen. Natuurlijk hoeft zo’n call to action niet meteen tot verkoop te leiden, maar een nieuwsgierig makende tekst kan er wel voor zorgen dat mensen besluiten om toch maar even door te klikken. Zo houdt je de aandacht van je bezoekers langer vast en biedt je hen de mogelijkheid om vertrouwd te raken met jouw bedrijf.

Tekstschrijver gezocht?

Zit je tot over je oren in het werk en moet je er niet aan denken om het schrijven van teksten ook nog in je agenda te proppen? Wees dan slim en maak gebruik van de frisse blik van een freelance tekstschrijver. Hij of zij is onbevangen, en kan van buitenaf goed inschatten waar jouw bezoekers behoefte aan hebben. Deze zienswijze kun je goed gebruiken voor het schrijven van relevante teksten zonder poespas of jargon, en met de juiste tone of voice. Dat is wat je nodig hebt om bezoekers en potentiële klanten aan te trekken. Klinkt dat goed? Drink dan eens een kop koffie met een ervaren tekstschrijver en ontdek wat hij voor je kan betekenen.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Ga je in zee met een tekstschrijver, dan zijn nachtmerries over type-, spel- en taalfouten verleden tijd.

0 klanten
Sinds 1993