Logo
header-teksten

Doe jij al mee?

Je kan er niet omheen. Blogs schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond en voeden iedereen op het web met kennis en originele content. Tal van bedrijven gebruiken hun zakelijke blog om de interactie met hun doelgroep aan te gaan. Bovendien kan een blog de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten en geeft het een boost aan je bereik. Doe jij al mee? Nee? Staat jouw bedrijfsblog nog niet tussen de andere paddenstoelen in het bos van concurrenten? Wacht dan niet te lang. Een zakelijke blog brengt je namelijk voordelen die je niet wilt missen.

Laat zien wat je in huis hebt

Met behulp van jouw zakelijke blog kun jij je als expert in je vakgebied positioneren. Wat voor veel mensen een harde noot is om te kraken, is door jouw (jarenlange) ervaring binnen de branche inmiddels peanuts. Zo kan je jouw blog gebruiken om moeilijke principes of ingewikkelde handelingen op een begrijpelijke manier uit te leggen.

Door als expert jouw kennis te delen laat je jouw lezers merken dat je betrokken bent. Ook kun je mensen enthousiast maken over een onderwerp dat misschien vaak als saai wordt gezien, door hier enthousiast over te schrijven. Daarbij komt het voordeel dat de lezers door het lezen van jouw blog jou ook daadwerkelijk gaan zien als dé expert. Zo bouw je langzamerhand je online reputatie op. Loopt een van je lezers tegen een probleem aan dat gerelateerd is aan jouw branche? Dan zal hij meteen aan jouw expertise terugdenken, omdat hij je blog heeft gelezen. Misschien staat jouw telefoon nú al roodgloeiend van het aantal lezers die jouw product of dienst nodig heeft.

Altijd iets om over te schrijven

Bij een serie blogposts is het belangrijk een rode draad te hebben. Hierdoor raak je zelf niet van het pad, en weten je lezers wat ze kunnen verwachten. Je doet er goed aan een onderwerp te kiezen dat je op verschillende manieren kunt benaderen. Hiermee verklein je het risico dat je geen input meer hebt voor toekomstige berichten. Waar je altijd over kunt (laten) schrijven zijn recente gebeurtenissen. Is er net een groot schandaal binnen jouw branche geweest? Schrijf erover! Zo kun je je lezers keer op keer blijven boeien en kan je gelijk laten zien waar jij voor staat.

Je zakelijke blog gaat als een lopend vuurtje

Wanneer je het goed doet, verspreidt jouw blog zich in een razendsnel tempo over social media. Blogposts zijn vaak leuk om te lezen en hebben meestal een persoonlijkere ondertoon dan andere webpagina’s. De entertainmentwaarde van jouw bericht, plus de hoeveelheid content, maakt dat jouw blog sneller gedeeld wordt. En hoe vaker een pagina gedeeld wordt, hoe groter het bereik! Hierdoor is niet alleen je huidige omgeving op de hoogte van jouw activiteiten, maar weten ook nieuwe klanten de weg naar jouw bedrijf te vinden.

Opwaartse spiraal

Wanneer jouw blog steeds meer gedeeld wordt, zul je langzamerhand steeds meer (vaste) lezers krijgen. Hierdoor zullen waarschijnlijk weer meer mensen jouw blog delen en op jouw blog reageren. Blogs met veel reacties worden door zoekmachines gezien als websites met veel interactie. En hoe meer interactie, hoe beter. Jouw blog wordt met iedere reactie net weer een tikkeltje relevanter volgens Google. Hoe relevanter jouw blog is, hoe hoger deze komt te staan in Google en andere zoekmachines. Hierdoor zullen mensen jouw blog eerder vinden. Zo zorgen meer bezoekers weer voor meer reacties en klimt jouw blog langzaam maar zeker naar de top.

Wees origineel

Plaats originele content. Niet alleen om een frisse wind te laten waaien door jouw vakgebied, maar vooral om je lezers en potentiële klanten te laten weten dat ze het beste bij jou terecht kunnen. Maak van je zakelijke blog een fijne plek: eentje waar je lezers regelmatig terugkomen voor waardevolle content en waar ze graag een reactie achterlaten. Google schat die interactie op waarde en daar kan jouw bedrijf rijkelijk van profiteren.

Word toegankelijker

Een zakelijke blog is een laagdrempelige manier om jouw lezers te informeren, enthousiasmeren of amuseren. Ook geeft jouw blog je de kans een persoonlijk tintje in de posts te verwerken. Jij kan met jouw blog namelijk gemakkelijk op een vlotte manier communiceren met jouw lezers. En dat doe je natuurlijk in spreektaal. Voor de lezer is het zo net alsof jij voor hem staat. Een blog maakt jouw merk of bedrijf daarom ook menselijker en toegankelijker. Lezers krijgen het gevoel dat ze jou en jouw bedrijf kennen. Dit gevoel kan je versterken door te reageren op reacties en vragen, of door zelf vragen te stellen. Hierdoor laat je ook meteen zien dat jij betrokken bent bij jouw lezers en dat je het belangrijk vindt dat zij vinden waarvoor ze gekomen zijn.

Denk vanuit de lezer

Niet alleen interactie kan veel voor jouw bedrijf betekenen, maar ook voor originaliteit zal Google je rijkelijk belonen, mits je je kunt inleven in de lezer. Zo kun je hun reacties gebruiken om jouw volgende blogpost vorm te geven. Hebben veel lezers moeite met hetzelfde probleem? Of snappen weinig lezers wat je bedoelde met die ene zin? Een uitgebreid antwoord hierop kan vaak veel te lang zijn voor een reactie. Is dit antwoord genoeg input voor een nieuw bericht? Wijdt dan een gehele blogpost aan dit onderwerp. Vindt je het lastig om je in te leven in je doelgroep? Maak dan gebruik van inzichten uit de neuromarketing. Met deze kennis in je achterhoofd maak jij van je zakelijke blog een paddenstoel. Niet zo’n ding met witte stippen, maar eentje die je lezers de juiste weg wijst. Jouw kant op.


Aanrader: Hoe overtuig je het brein online?
Tips voor succesvolle marketingNaar contact


Met deze kennis in je achterhoofd maak jij van je blog een paddenstoel. Niet zo’n ding met witte stippen, maar eentje die je lezers de juiste weg wijst. Jouw kant op.

0 klanten
Sinds 1993