Wat hebben Tetris, Booking.com en Serietotaal.nl en enkele apps op je mobiel met elkaar te maken? Meer dan je denkt. Ze verleiden je onbewust om je ‘taak’ te volbrengen. Je kent het misschien wel: als je enkele WhatsApp-berichtjes nog niet hebt gelezen, komt er zo’n rood bolletje met een cijfer bij het App-pictogram. Stiekem haat […]
Verder lezenNeuromarketing-alert: ‘misbruik’ door Porsche en kritiek op de ‘koopknop’
Neuromarketing zit al jaren in de lift. Het lijkt alsof Abeltje (wie kent hem nog?) wederom op de groene knop heeft gedrukt. Het is een prachtig werkveld met een overdosis aan interessante en inspirerende cases, maar het succes trekt ook creatieve goudzoekers aan. Zij presenteren neuromarketing uiteraard als hét wondermiddel, ditmaal met bijna goddelijke potentie. […]
Verder lezenElk bedrijf wordt een IT-bedrijf: het belang van data driven voor B2B
Je bent dom, onwetend óf arrogant als je het belang van ‘data driven’ negeert. Oké, die opening is misschien wat scherp (of juist bot), maar data wordt steeds meer beschouwd als een onmisbaar hoofdingrediënt voor gezonde bedrijfsvoering. Na de tien platformgeboden van Annie Scopel (Thule Group) begon Maurice van Veghel (Sligro Food Group) bij B2B […]
Verder lezenE-mailmarketing: vergeet de regels niet & 2 andere must knows
Love it or hate it, maar e-mailmarketing is nog steeds één van de favoriete speeltjes van marketeers. Wat is er aan de hand als je kijkt naar de tussenstand in e-mailland? We zijn nog te weinig bezig met wetenschap, regels en feiten. Het ‘love-aandeel’ kan flink gaan stijgen als marketeers aannames loslaten, regels accepteren en […]
Verder lezenSocial media in corrupte landen: levens redden met hoopmarketing?
In landen waar veel corruptie voorkomt, líjkt actief social media-gebruik het aantal zelfmoorden te doen verminderen. Het is een voorzichtige uitspraak na internationaal dataonderzoek. Onderzoekers ontdekten dat meer corruptie en meer activititeit op sociale netwerken onder andere correleren met een lager aantal zelfmoorden. De daaropvolgende hypothese van de onderzoekers is dat social media in […]
Verder lezenA/B-testen? Kijk verder dan Cialdini’s neus lang is
A/B-testen is de meest populaire methode om conversie te verbeteren. Steeds meer bedrijven duiken op A/B-testen, hoog tijd dus om de mythen, leugens en illusies onder de aandacht te brengen. Een koud kunstje voor Ton Wesseling, die Craig Sullivan (afwezig vanwege kiespijn) verving met een lekker scherpe keynote tijdens het evenement Emerce Conversion. Ken jij […]
Verder lezenNeuromarketing: waak voor ‘systeemgeilheid’
Moeten we echt alleen nog maar op ons ‘onbewuste brein’ focussen voor conversie-optimalisatie? Hoe boek je succes in iedere fase van de customer journey? Twee belangrijke vragen die meer met elkaar te maken hebben dan je in eerste instantie misschien verwacht. Neuromarketing is vanwege de toegeschreven mogelijkheden nog steeds een ‘heet’ onderwerp. Regelmatig zorgt dat […]
Verder lezenZo voorspellen social media-data je persoonlijkheid & gezondheidsrisico’s
Taalalgoritmen analyseren je woordenschat op Facebook en verklappen je persoonlijkheid, terwijl tweets binnen een community een verhoogd risico op hart- en vaatziekten accuraat kunnen voorspellen: dankzij big data is psychologisch onderzoek spectaculair veranderd. Social media vormen een onuitputtelijke bron van data. Onderzoekers duiken hierop met nieuwe methodes van taalanalyse. Zo benutten ze social media om […]
Verder lezenEen eigen domeinextensie voor Fryslân: cool idee of ‘it kin net’?
Berlijn (.berlin) en Parijs (.paris) moeten niets weten van de landelijke extensies en hebben gekozen voor een geografisch topleveldomein. Het blijkt een trend: steeds meer grote steden gaan voor een ‘eigen’ extensie, meestal vanuit het oogpunt van citymarketing. Naast Moskou (.moscow) en London (.london) is er een opvallende nieuwkomer: ‘Fryslân’ (.frl). De komst van de […]
Verder lezenGa viraal of verbind: kies je eigen kansrijke Kwok
Er was eens… een schokkend nieuwsbericht in Denemarken: het landelijke televisiejournaal maakte melding van de verschijning van een ‘vierde eend’. In één van de stripverhalen van Donald Duck dook er naast het beroemdste eendentrio ter wereld (Kwik, Kwek en Kwak) een vierde neefje op. Een vierde neefje? Waar kwam die ineens vandaan? Het ging ‘gewoon’ […]
Verder lezen