Dat je weinig tijd of budget hebt om zelf allerlei online communicatiekanalen te onderhouden, wil niet zeggen dat je helemaal geen online kanalen hoeft in te zetten. Een aantal van deze online kanalen kun je gebruiken om te verwijzen naar je blog en website. Denk bijvoorbeeld aan een je Twitteraccount of je bedrijfspagina op Facebook. Daarnaast kun je deze kanalen ook gebruiken om mensen op een andere manier op te hoogte te houden van zaken rondom jouw bedrijf. Maak je berichten interessant en geef je lezers de mogelijkheid om jouw blog te ‘liken’. Zo kunnen ze deze ook met vrienden delen en zien steeds meer mensen dat jij waardevolle content produceert. Bundel dus de krachten van de verschillende kanalen voor een sterke basis.
Wanneer je besluit een blog te laten schrijven is het belangrijk een rode draad te bepalen voor de inhoud van deze blog. Dit maakt het voor de tekstschrijver gemakkelijker om nieuwe content te bedenken. Daarnaast helpt het Google met het categoriseren van jouw blog, waardoor deze beter gevonden kan worden.
Feit is dat veel mensen niet verder kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Wil je écht opvallen tussen alle andere zoekresultaten? Laat dan je website omhoog kruipen door je blogs te vullen met zoekmachine geoptimaliseerde teksten. Google ziet jouw website zo als steeds relevanter. Wil je je blog nog verder optimaliseren? Zorg er dan voor dat er regelmatig een nieuw bericht op je blog wordt geplaatst en laat je lezers vooral reageren onder deze blogs. Actieve websites met veel interactie zijn volgens Google namelijk heel waardevol! Geen tijd om je blog up-to-date te houden? Laat dan je blogs schrijven door een Internet Marketeer!
Wanneer een Googelaar op jouw website stuit, wil je natuurlijk dat hij blijft. Hij moet jouw blogs lezen, en als het even kan jouw producten bekijken en aanschaffen. Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoeker steeds weer nieuwe pagina’s van jouw website wil bekijken? Een aantrekkelijke en overzichtelijke website met een duidelijke navigatie vergroot de kans dat de lezer blijft. Ook kunnen principes uit breinonderzoek helpen om jouw bezoekers naar bepaalde pagina’s te leiden. Heb jij zelf geen kennis van deze principes? Dan kun je nog altijd je blogs laten schrijven door een professional.
Wil je dat de bezoeker jouw content ook daadwerkelijk leest? Maak de lezer dan duidelijk waar de website of het blog over gaat. Dit kun je doen door relevante tussenkoppen en/of afbeeldingen toe te voegen. Zet er ook een pakkende titel boven; eentje die de lezer nieuwsgierig maakt. Zorg er ook voor dat de alinea’s en zinnen kort en behapbaar blijven. Door de zinnen kort te houden is de tekst makkelijker en daardoor prettiger om te lezen.
Heb je een probleem? Dan surf je al gauw het web op. Of het nu gaat om een schilderklus of dat je niet weet welke koelkast je het best kunt kopen, Google is je beste vriend. Via Google wordt je al snel geleid naar een bedrijf dat jou meteen de oplossing voor jouw probleem biedt. Zou je dit bedrijf niet graag willen bedanken?
Gooi het nu eens over een andere boeg: jij kunt ook mensen helpen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een blog te schrijven die advies bevat voor een herkenbaar probleem. Je lezers zullen je in ruil voor jouw advies willen bedanken. Dit doen zij door bijvoorbeeld jouw blog te delen. En wanneer je lezers vervolgens met een probleem zitten, wie gaan ze dan bellen? Jou!
Loopt het water je al in de mond? Heb geduld, de lezers komen niet zomaar. Ze hebben tijd nodig om jouw blog te vinden. Maar op een gegeven moment zul je zien; lezers komen jouw website tegen in de zoekresultaten, of zien ze dat een Facebookvriend jouw blog heeft gedeeld. Ze zullen de verleiding niet kunnen weerstaan om jouw blogs te lezen.
Breinonderzoek wijst uit dat je sneller gelooft in de kwaliteit van een bedrijf wanneer je de naam van dit bedrijf vaak tegenkomt. Wil jij ook meer naamsbekendheid? Door online aanwezig te zijn, zullen mensen jouw naam vaker tegenkomen. Wil je dat iedereen jouw bedrijfsnaam tegenkomt op social media? Maak je blog dan aantrekkelijk en leuk om te lezen. Dit verhoogt de kans dat je lezers hem willen delen met hun online vrienden en volgers, waardoor je bereik groeit.
Wil je dat je lezers terug blijven komen? Zorg dan voor interessante en originele blogs die ze niet willen missen. Maak van je blog een veilige haven. Dit doe je door de lezers persoonlijk aan te spreken en de juiste tone of voice te gebruiken. Laat ze tot slot niet achter met lege handen en geef ze iets om terug te komen. Denk bijvoorbeeld aan een kleine teaser over het blogbericht van volgende week. Kom je er zelf niet uit? Dan kun je je blogs natuurlijk altijd laten schrijven door een Internet Marketeer. Hij of zij voelt zich in de online omgeving als een vis in het water. Waar wacht je nog op? Hijs de zeilen en laat je blogs schrijven door een professional!