Wanneer je van plan bent om e-mailmarketing in te gaan zetten is het allereerst van belang dat je jezelf vragen gaat stellen. Wat wil ik bereiken met e-mailmarketing? En waarom wil ik dat? Als je duidelijk voor ogen hebt wat je doel is, kan je hier gemakkelijk vorm aan geven. Er zijn eindeloos veel vormen waar je jouw plan in kan gieten. Wat dacht je van een nieuwsbrief, een e-folder, of misschien wel een mail waarin een specifieke actie centraal staat.
Dat komt waarschijnlijk omdat je een ongelofelijk saaie onderwerpsregel hebt. De onderwerpsregel is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je e-mail. Hiermee wil je namelijk de lezer in je e-mail trekken. Wanneer de onderwerpsregel niet spannend is of nieuwsgierig maakt, zal je e-mail al snel in de prullenbak belanden. En dat terwijl je zo je best hebt gedaan om de inhoud interessant te maken. Ook kan het zijn dat de ontvanger niet meteen het voordeel van jouw e-mail ziet. Gebruik de onderwerpsregel dan ook om de voordelen voor de ontvanger te benadrukken. Wil je dat de ontvangers nog meer getriggerd worden om jouw e-mails te lezen? Maak dan ook gebruik van kennis uit breinonderzoek en trek zo jouw doelgroep over de streep.
Je wilt dat je e-mail bij de ontvanger meteen opvalt. Je hebt de onderwerpsregel veranderd, maar zelfs met de juiste onderwerpsregel kan jouw e-mail meteen in de prullenbak verdwijnen. Ook als hij niet eens is gelezen. Vaak gebeurt dat bij ontvangers die dezelfde dag al tientallen andere mailtjes hebben gekregen. De ontvanger checkt op dat moment alleen de belangrijkste mailtjes en verwijdert uit gemak de rest. Opgeruimd staat netjes.
Wanneer jouw e-mail een van de vele ongelezen mailtjes in de mailbox is, wordt deze vaak over het hoofd gezien. Wanneer jij je e-mail op het juiste moment stuurt, kun je dit probleem voorkomen. Want als jouw ontvanger een *pling* of *bliep* hoort, en ziet dat hij 1 nieuw ongelezen bericht heeft, is de kans groter dat deze e-mail ook daadwerkelijk geopend en gelezen wordt. Maar wat is nu het juiste moment om je e-mails te versturen? Dat hangt sterk af van je doelgroep. Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld vooral uit bedrijven? Dan kun je je e-mail het beste versturen tijdens kantooruren. Focus je toch meer op particulieren? Stuur jouw bericht dan juist daarvoor of erna. Kijk dus goed naar je doelgroep, voordat jij je mailtjes de deur uit zendt.
De vormgeving van jouw e-mail kan een wereld van verschil betekenen. Dit is namelijk het tweede onderdeel wat je ontvangers onder ogen krijgen. Zorg er dus voor dat jouw e-mail binnen je huisstijl past door de kleuren van je huisstijl terug te laten komen in de hele e-mail. Zet ook jouw logo bovenaan zodat je lezers gelijk iets bekends zien, dat wekt vertrouwen. Zorg daarnaast voor duidelijke afbeeldingen die de lezer meteen vertellen waar de nieuwsbrief, of een alinea, over gaat. Heb je geen kennis van HTML, en heb je geen idee hoe jij je e-mails mooi en aantrekkelijk kunt vormgeven? Vraag dan onze specialisten om hulp.
Nu je een jasje hebt gekozen voor je e-mail, is het tijd om de inhoud te bepalen. Belangrijk is dat je te allen tijde je einddoel voor ogen houdt. Niemand zit natuurlijk te wachten op een ellenlange e-mail waarin tien verschillende onderwerpen aan bod komen. Een strakke, korte e-mail waarin het onderwerp duidelijk naar voren komt is waar we heen willen.
Wil je dat de ontvanger blijft lezen? Zorg dan voor veel beeld, korte zinnen en weinig tekst. Gebruik de kleine stukjes tekst die je hebt om je lezers nieuwsgierig te maken naar meer, en voeg een knop toe die linkt naar je website. Daar kan je lezer meer informatie vinden. Zo kunnen je ontvangers zelf kiezen of ze een onderwerp interessant genoeg vinden om er meer over te lezen, en kun jij je hele verhaal kwijt zonder je lezer te vervelen. Wanneer deze knop zich duidelijk onderscheidt van de rest van je e-mail, zullen je lezers meer geneigd zijn om erop te klikken. Ook andere theorieën uit de neuromarketing kunnen je helpen om jouw lezers te overtuigen een vervolgactie te ondernemen.
Je kunt niet iedere keer dat je aan een mailing begint, zomaar een onderwerp uit de lucht plukken. Voor je begint te schrijven moet je jezelf de volgende vragen stellen: wat past binnen de strategie? In hoeverre past iets bij het gekozen onderwerp? Wat is op dit moment relevant voor de klant om te lezen? Als je ervoor kiest om jouw klanten te segmenteren, dan kun je ze écht verrassen. Je klanten segmenteren doe je door ze in te delen in categorieën. Denk aan leeftijdscategorieën, geslacht, etcetera. Zorg vervolgens voor passende inhoud bij deze segmenten. Zo weet je zeker dat de inhoud van de e-mails goed aansluiten op de interesses van de ontvanger.
Wil je wel zelf je e-mails overtuigend schrijven en vormgeven, maar heb je geen kennis van overtuigingsprincipes? Of heb je simpelweg geen tijd om je hiermee bezig te houden omdat andere werkzaamheden om je roepen? Overweeg dan om een e-mailmarketing professional in te huren. Hij kan dit klusje zeker voor jou klaren!