We gaan gelijk door met de volgende twee biases. Leer hoe je klanten en bezoekers in een bepaalde richting stuurt, en hoe je ze overhaalt.
We gaan gelijk door met de volgende twee biases. Leer hoe je klanten en bezoekers in een bepaalde richting stuurt, en hoe je ze overhaalt.
Mensen zijn geneigd om beslissingen te maken, iets te beoordelen of voorspellen op basis van de meest opvallende informatie in het kortetermijngeheugen. Automatisch wordt daarmee informatie genegeerd die minder opvalt. Deze valkuil zorgt ervoor dat mensen minder nauwkeurig zijn in wat juist is en wat niet.
Informatie die het meest opvalt, wordt dus onbewust gelabeld als “belangrijk”. Als jij 3 categorieën op je site hebt, en je geeft 1 een afwijkende kleur, zal men denken dat dit jouw belangrijkste/meest verkochte product is. Dit wordt het “focusing effect” genoemd. Als je dit slim inzet, kun je je bezoeker in een bepaalde richting sturen of een bepaalde mening geven.
Let op dat je niet te veel dingen belangrijk wil maken, want als alles “opvalt”, valt er niets meer op. Wees daarom streng in je selectie.
– Andere kleur
– Groter formaat
– Krijgt veel ruimte
– afwijkende vorm
– wordt vaak herhaald
– wordt vaak herhaald
– voorzien van iets ~extra’s~
De vrouw in de foto wijst naar de knop vloerverwarming, dus ben je geneigd om hierop te klikken. Wat de achterliggende reden is dat kan van alles zijn: misschien is het een nieuwe dienst, is de marge hoog of hebben ze te veel op voorraad? Het maakt niet uit, want je hebt je bezoeker laten denken dat dit je belangrijkste knop is.
Dit bedrijf heeft een rode huisstijl die overal wordt doorgetrokken voor een overzichtelijk geheel. Door 1 groen blok toe te voegen valt deze gelijk op.
Het ambiguity effect stelt dat onze keuzes worden beïnvloed door een gebrek aan informatie. Men houdt niet van de twijfel die hierdoor ontstaat, dus vermijden ze opties waar geen complete informatie over beschikbaar is. Men heeft zelfs meer aversie tegen deze ambiguïteit, dan tegen risico’s. Ofwel, men kiest sneller voor iets risicovols waarover alles bekend is, dan voor iets simpels waar niet alles over bekend is.
Ja, korte teksten zijn belangrijk om de aandacht te grijpen. Maar, om de twijfelaar over te halen is het cruciaal om zo veel mogelijk informatie aan te bieden. Daarom geven grote kledingshops bijvoorbeeld aan hoe lang hun model op de foto is, welke maat diegene draagt en of het product klein of groot uitvalt. Vergeet ook zeker niet aandacht te besteden aan foto’s. In deze digitale wereld onmisbaar voor een succesvolle site.
Als je geen product verkoopt, maar een dienst, moet je op een andere manier twijfel wegnemen. Laat jouw bezoekers zien dat je kennis van zaken heb door er over te vertellen. Houd ze op de hoogte over trends in jouw vakgebied, en leg bepaalde aspecten uit.
Nog een manier om twijfel weg te nemen, is om een garantie te geven. Bijvoorbeeld niet goed, geld terug. Of probeer 2 weken gratis.
Deze webshoppagina is voorzien van alle beschikbare informatie én foto’s over deze bladblazer. De moeite van het invullen zeker waard, aangezien een bladblazer een redelijke investering vraagt.
Deze makelaar laat zien dat ze verstand van zaken hebben en bij de tijd blijven. Bovendien geeft het jou de kans om te reageren op het nieuws. Wat vindt deze makelaar van een biedlogboek?
Laat zien dat je vertrouwen in je product hebt: je mag het eerst gratis proberen.
We zijn begonnen met de tips die jou gelijk veel winst op kunnen leveren:
– Je website wordt beter te navigeren en teksten makkelijker te begrijpen
– Je bezoekers kunnen door jou in de gewenste richting worden gestuurd
– Je kunt vertrouwen winnen, twijfel wegnemen en daarmee mensen overhalen tot actie
Het is nu zaak om deze tips ook toe te passen. Ondanks dat het fijn is om wat kennis rijker te zijn, heeft je bedrijf er niets aan als deze kennis in je hoofd blijft zitten! Bedenk wat jouw belangrijkste pagina’s zijn, en kijk waar je deze tips kunt toepassen. Als je dat gedaan hebt, zet dan een herinnering in je agenda om over een tijdje te kijken of de pagina’s die je hebt aangepast beter presteren.
Kom je er niet uit? We kijken graag met je mee.
Kennis vergaren is goed, maar je hebt er niets aan als het in je hoofd blijft zitten. Kom je er uit met de uitvoering? Vraag het één van onze online marketeers
OF BEL 058 – 216 44 65