Je bent aangekomen bij de laatste twee biases. Geef klanten vertrouwen in zichzelf, en laat ze achter met een goed gevoel. Lees snel verder!
Je bent aangekomen bij de laatste twee biases. Geef klanten vertrouwen in zichzelf, en laat ze achter met een goed gevoel. Lees snel verder!
Met self-efficacy wordt bedoeld dat iemand het vertrouwen heeft om een bepaalde taak succesvol uit te voeren en is een belangrijk onderdeel van motivatie. Als “self-efficacy” laag is, is er weinig motivatie, wanneer deze hoog hoog is, is men geneigd om een moeilijke taak als een uitdaging te zien. Als jij iets verkoopt waar mensen “iets moeten gaan doen”, kun je dit goed inzetten.
De mate van self efficacy wordt bepaald door vier factoren: uitvoeringsprestaties, plaatsvervangende prestaties, verbale overtuiging en fysiologische staten. Waarvan de uitvoeringsprestatie (eigen eerdere ervaringen) de belangrijkste is.
Iemands eerdere ervaringen en emotionele staat kun je niet beïnvloeden. Wat je wel kunt inzetten om je potentiele klant te motiveren, zijn plaatsvervangende prestaties en verbale overtuiging.
Plaatsvervangende prestaties zijn ervaringen van anderen, ofwel reviews. Ook hier blijkt dus hoe belangrijk deze zijn. Laat je prospect zich overtuigen doordat anderen het ook is gelukt, of iets hebben gedaan.
Verbale overtuiging is in wezen een peptalk. Geef mensen het vertrouwen dat ze jouw product kunnen gebruiken, dat ze hun doel sneller kunnen behalen of er iets mee bereiken.
Een dak bedekken met EPDM kun je zelf! De grootste aannames over dakbedekken worden ontkracht, zoals dat je ingewikkeld gereedschap nodig hebt, en andere mensen in moet huren.
Deze verloskundigenpraktijk stelt je gerust dat het allemaal goed komt, en daar hebben ze wel 10 redenen voor waarom dat zo is.
Mensen baseren hun mening over een ervaring niet op een gemiddelde van de heel ervaring, maar hoofdzakelijk op het einde. Ook worden heftigere emoties (goed of slecht) beter onthouden dan gematigde emoties. Daarom loont het om net even een beetje extra moeite te doen om het staartje van je contact positief te maken.
Je kan op verschillende manieren en momenten een positief einde aan je klantreis of beleving geven. Verstuur je iets naar je klant, doe een kaartje met kortingscode en/of een persoonlijke boodschap. Ook als je digitaal contact hebt met je klant kun je dit een extra tintje geven. Heeft iemand zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Stuur ze een mailtje met een kortingscode. Of breng een lach op hun gezicht met een gepast grapje.
Een 404 pagina is liever niet waar je beland als websitebezoeker, maar met een gepaste woordgrap maakt deze woonaccessoire winkel er toch wat leuks van.
Een dak bedekken met EPDM kun je zelf! De grootste aannames over dakbedekken worden ontkracht, zoals dat je ingewikkeld gereedschap nodig hebt, en andere mensen in moet huren.
Je hebt het einde van de mini-cursus bereikt. We hopen dat je na het lezen bomvol ideeën zit om jouw kanalen een boost te geven. Wij hebben natuurlijk ook een aantal van deze principes toegepast in en voorafgaand aan deze e-mails en pagina’s. Kun jij ze nu spotten?
We horen het vaker: als ondernemer ben je druk zat, en de wil is er wel, maar het komt er nog niet uit. Daarom staan de online marketeers van Eigen & Wijze klaar om jou bij jou op locatie te helpen met online optimalisatie. Zij kruipen in de huid van jouw doelgroep en zetten de psychologische principes in die je nu hebt geleerd (en nog veel meer) om jouw website beter gevonden te laten worden, pakkende social media posts te maken en nieuwsbrieven succesvoller te laten zijn.
Kennis vergaren is goed, maar je hebt er niets aan als het in je hoofd blijft zitten. Kom je er uit met de uitvoering? Vraag het één van onze online marketeers
OF BEL 058 – 216 44 65