Heb je de tips uit de vorige mail al ergens toegepast? We geven je nu weer 4 principes uit de gedragspsychologie om je communicatie nog slimmer in te zetten en je site te verbeteren.
Heb je de tips uit de vorige mail al ergens toegepast? We geven je nu weer 4 principes uit de gedragspsychologie om je communicatie nog slimmer in te zetten en je site te verbeteren.
Op je website zijn veel punten waar je de bezoeker vraagt om een keuze te maken: klik je op deze knop, of niet? Dit wordt de Hobson Choice genoemd, take it or leave it. Als ze niet op de knop klikken, ben je de klant dus “kwijt”. Niet iedereen klikt op de knop, dat is logisch. Maar veel mensen klikken al niet omdat ze zich min of meer gedwongen voelen bij een Hobson Choice.
Mensen worden blij van een beetje keuzevrijheid, dan houden ze alles zelf in de hand. Het toevoegen van nog één keuze wordt het Hobson+1 choice principe genoemd. Dit kun je op je site toepassen door naast je knop, nog een knop toe te voegen. Onderzoeken tonen aan dat een groot deel van de mensen de extra knop kiest.
Maar: voeg niet te veel keuzes toe, dat zorgt voor keuzestress waardoor men ook kan afhaken.
Boek nu uw zeilreis! Maar dat hoeft niet, je kunt ook nog vragen stellen die je misschien hebt om zo twijfel weg te nemen. Zoals je ziet is de +1 uit dit principe vaak een laagdrempelige optie.
Koop deze klompen! Of zet ze op je verlanglijst. Daardoor hoef je nog geen verplichting aan te gaan. Heeft de bezoeker ze na een tijdje nog niet gekocht? Dan kan je het systeem een herinnering sturen aan de persoon.
Dit principe stelt dat mensen onbewust en automatisch verbanden leggen. Net als in het bekende voorbeeld van de honden van Pavlov, waar honden beginnen te kwijlen bij het horen van een bel, omdat ze de link tussen de bel en voer hebben gelegd. De associaties vormen we door eerder meegemaakte ervaringen, die we toepassen op nieuwe ervaringen.
Je kunt dit principe gebruiken om gedrag en meningen te beïnvloeden. Door jouw merk te tonen in combinatie met dingen waar mensen zich goed bij voelen, wordt een goed gevoel voor jouw merk gecreëerd.
Door de lachende kinderen op de foto, wordt een boottochtje geboekt bij dit verhuurbedrijf gegarandeerd een plezier. Ondanks dat je de boot nog niet gezien hebt.
Door in te haken op de Elfstedentocht, versterkt deze Leeuwarder verzekeraar zijn positie als lokaal betrokken bedrijf.
Kennis vergaren is goed, maar je hebt er niets aan als het in je hoofd blijft zitten. Kom je er uit met de uitvoering? Vraag het één van onze online marketeers
OF BEL 058 – 216 44 65