Logo

Testcases voor meer conversie

De kwaliteitskrant van Nederland wilde simpelweg meer abonnementen verkopen online. De Volkskrant had het idee dat er meer viel te halen uit de online middelen. De hulp van Eigen & Wijze werd ingeschakeld. De meesters voerden diverse testcases (op basis van biases en neuromarketing) uit en al snel bleek dat er inderdaad forse conversieverbeteringen mogelijk waren.

Benutten biases

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman beschrijft biases in zijn boek ‘Ons feilbare denken’. De titel zegt alles en wordt ondersteund door de ‘Restraint bias’: de neiging om onze weerstand tegen verleidingen te overschatten. We zeggen dat we niet gevoelig zijn voor bepaalde zaken, maar wetenschappelijke inzichten laten zien dat we vaak anders handelen dan wat we zeggen.

Decoy effect

Bij de testcases hebben we onder andere het ‘decofy effect’ getest. Het decoy effect heeft als doel consumenten te sturen naar een duurdere optie. Door een decoy (afleidingsoptie) aan te bieden die asymmetrisch is in verhouding tot de ander opties, wordt de duurdere optie opeens interessanter. Zo introduceerden de meesters ‘lelijkere’ abonnementbroertjes en een nog duurdere optie zonder extra voordelen.


47% meer conversie

Al deze afleidingsopties waren bedoeld om de gewenste optie het meest verleidelijk te maken. De test slaagde met vlag en wimpel: 47% meer conversie, met een zekerheidspercentage van 97%. Daarnaast was het advies om de weekprijs in plaats van de maandprijs te communiceren, wat een conversieverbetering van 30% beloofde (zekerheidspercentage 98%).

 

Problemen in je hoofd?

Zo benut Dunlop ‘framing’ Naar contact

0 klanten
Sinds 1993