Logo
11 oktober 2016 Internet Marketeer Ei

Facebook Live uitzendingen: the next best thing voor ondernemers?

Ik hoor je al denken: live uitzendingen? Ojee, moet ik dan vloggen voor mijn onderneming? Facebook live heeft voor de zakelijke markt veel meer te bieden dan je misschien in eerste instantie zult denken. Video is al jarenlang één van de meest effectieve communicatiemiddelen in de marketingstrategie van bedrijven. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat online video compleet zit verweven binnen de strategie van Facebook. Het is een belangrijke ontwikkeling die je niet aan je neus voorbij moet laten gaan als ondernemer. Om even terug te komen op je eerste gedachte, je kunt veel meer met Facebook Live dan alleen vloggen. Schenk nog even wat koffie in en zet je schrap voor de kansen die je zult ontdekken. 

Wat is Facebook Live Streaming?

In maart 2016 werd Facebook Live voor iedereen beschikbaar gesteld en op dit moment blijft de populariteit maar stijgen onder de gebruikers. Ook bij ondernemers zijn de kansen voor hun onderneming niet onopgemerkt gebleven. Het is een live streaming functionaliteit waarmee je direct in contact komt met je volgers op Facebook. De functionaliteit is beschikbaar voor persoonlijke profielen, maar ook voor geverifieerde zakelijke accounts. Facebook Live is een bijzonder krachtige manier om meer betrokkenheid te creëren, het is authentiek en het leent zich uitstekend om een groot publiek te bereiken. Wist je dat live video’s 10 keer meer aandacht trekken dan geüploade video’s? Na de uitzending wordt de video automatisch opgeslagen op je tijdlijn, zodat het voor iedereen beschikbaar is om terug te kijken en te delen binnen hun netwerk.

Als het aan Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) ligt, dan is binnen vijf jaar 80% van alle content op Facebook (live) video.

Wat maakt het zo populair?

Mensen kijken nu eenmaal graag naar mensen. De live uitzendingen maken het voor je volgers mogelijk om deel uit te maken van je belevenissen in het werkveld. Het ‘live’ aspect maakt het ook spannend, want je weet nooit wat er gaat gebeuren. Je kijkt toch ook liever naar live wedstrijden in plaats van een herhaling? Facebook Live is een laagdrempelige manier voor je volgers om met je in contact te komen. Het is eenvoudig te gebruiken voor jou en je volgers. Met je smartphone kun je op elk gewenst moment een live uitzending starten. Maar er is nog zoveel meer!

Facebook Live uitzendingen

De kracht van sociale bewijskracht & sympathie

Een bekend verleidingsprincipe van Cialdini is de sociale bewijskracht (social proof) en dit zie je ook duidelijk terug in Facebook Live. Naar welke live uitzending kijk jij liever, één met 12 kijkers of met 8999? Je hebt vaak de neiging om het gedrag van anderen te volgen, vooral in nieuwe of onzekere situaties. Tijdens de Live uitzendingen reageren volgers op je video, ze stellen je vragen en waarderen de inhoud met emoticons. Je volgers hebben onderling een behoorlijke invloed op elkaar. Door reacties te plaatsen kunnen ze elkaar tips geven over je producten die weer aanzetten tot een aankoop. Dit zie je duidelijk gebeuren in het voorbeeld hiernaast van een cosmeticamerk. Sympathie is hierbij ook erg belangrijk, want als je iemand aardig vindt dan ben je sneller geneigd om een (verkoop)advies op te volgen.


 

Meer organisch bereik door push berichten

Facebook waardeert live video’s enorm. Hoe je dit kunt merken? Je live video krijgt ‘voorrang’ op de tijdlijn van je volgers. Dit zorgt voor een aanzienlijk groter organisch bereik dan wanneer je een geüploade video zou plaatsen. Stimuleer je volgers ook om zich te abonneren op je live stream. Op het moment dat je livestream start, dan ontvangen je volgers een push bericht en behaal je nóg meer bereik.

Het verschil met andere live streaming mogelijkheden

Live streaming is zeker niet nieuw. Youtube Live, Meerkat, Periscope en Google Hangouts zijn bekende voorbeelden van live streaming diensten. Het gebruik van deze andere live streamers is echter een stuk minder gebruiksvriendelijk. Bij Youtube live streaming moet je eerst een coderingsprogramma installeren en daarna nog zeven stappen afronden voordat je live kunt gaan. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid heeft Facebook daar veel handiger op ingespeeld. We verwachten dat Youtube de komende maanden live streaming gaat verfijnen, we blijven er in elk geval bovenop zitten!

6 praktische tips voor succesvolle Facebook live uitzendingen

Let’s get started, want je vraagt je vast af wat je aan je volgers kunt laten zien.  Denk hierbij aan events, een boeiende tutorial over jouw producten of een interview met een goeroe uit jouw branche. Geef je volgers een kijkje in jouw zakelijke wereld en neem ze mee op avontuur. Laat je creativiteit de vrije loop gaan en stel jezelf steeds de vraag of jij het onderwerp interessant zou vinden als kijker. Vind je het spannend om de eerste keer live te gaan? Neem dan eerst een offline video op en laat het resultaat aan een aantal mensen zien die niet direct betrokken zijn bij je onderneming. Onderstaande tips geven je praktische handvaten voor live uitzendingen.

1. Everything starts with a plan. Voorkom dat je met je mond vol tanden staat en bereid je goed voor op de uitzending. Wat is je doel met de live uitzending en wat ga je precies vertellen of laten zien? Vertel je volgers ook op voorhand wanneer de uitzending van start gaat, zodat men erop voorbereid is.
2. Zorg voor een goede internetverbinding. Er is niets zo vervelend voor jezelf en je kijkers om naar haperende beelden te kijken. Een sterke Wifi-verbinding werkt het beste maar ben je onderweg dan is een 4G netwerk wel vereist.
3. Houd het interessant. Als je een (product)demonstratie geeft waarbij je op dezelfde plek blijft staan of zitten, kies dan voor een achtergrond waar beweging te zien is, zoals voorbijkomende mensen. Voorkom dat de uitzending te langdradig wordt.
4. It’s all in the name. Geef je live uitzending een passende titel, zodat je direct de aandacht pakt.
5. Kom met je volgers in contact. Stimuleer mensen ook om te reageren of om vragen te stellen. Ga de interactie aan!
6. Boost je bericht. Na de uitzending kun je ervoor kiezen om je bericht (betaald) te boosten om nóg meer bereik te verkrijgen.

Facebook Live voor Business 2 Business

Facebook is een sociaal netwerk waar B2B bedrijven vaak mee worstelen. Als je ‘the big 3’ met elkaar gaat vergelijken, dan is Facebook voor B2B een totaal ander social platform dan Twitter en Linkedin. Het is persoonlijker, maar ook voor B2B bedrijven zijn er manieren om Facebook Live uitzendingen succesvol in te zetten. Hieronder tref je een vleugje inspiratie aan.

Bouwsector
Het bijzondere aan deze sector is dat je een bouwproject van begin tot eind kunt laten zien. Het gehele bouwproces kan zeer interessant zijn voor je volgers, zeker als het een bijzonder project betreft. Je kunt laten zien hoe de bouw verloopt, maar ook later in het proces kun je je volgers erbij betrekken. De uitzendingen zijn niet alleen interessant om te bekijken, ook potentiele klanten krijgen een goede indruk van de expertise van je onderneming. Laat dus ook zeker het eindresultaat zien!

Financiële dienstverlening
Het maken van financiële beslissingen kan vragen oproepen bij je klanten en prospects. Gebruik Facebook Live om je volgers te voorzien van financieel nieuws, behandel veel gestelde vragen over een specifiek onderwerp of interview een bekend persoon uit de branche. Vraag om interactie met je volgers, zo kun je ook op nieuwe ideeën worden gebracht om je financiële producten te verbeteren of uit te breiden.

Neem je volgers mee naar een beurs of event, laat previews zien rondom de lancering van een nieuw product of maak ‘how to’ uitzendingen. Wees creatief want je kunt op vele manieren Facebook Live succesvol inzetten, ook voor B2B bedrijven.

Facebook Live API

De meeste live uitzendingen worden nu nog met een smartphone gemaakt, maar Facebook Live API maakt het mogelijk om uitzendingen in hoge kwaliteit te maken. Dus wil je een ‘live gaan’ met je eigen professionele apparatuur of zelfs vanuit een drone? Verdiep je dan zeker in Facebook Live API.

Wie is er nu ‘live’?

Wil je meer inspiratie opdoen of weten wie op dit moment een live uitzending heeft? Facebook heeft daar een handige Livemap voor. Klik op één van de blauwe cirkels om direct naar de uitzending te gaan. Dit betekent dus dat andere potentiële volgers je uitzending via de livemap kunnen vinden!

Gebruik livemap facebook
Animatie DeedeeJe weet nu precies wat er gaat gebeuren als je op de ‘Live button’ drukt. Benut de mogelijkheden voor je onderneming en onthoud dat je ergens moet beginnen! Ben je ook zo enthousiast en wil je direct beginnen? Leg de lat niet te hoog voor de eerste uitzending en maak vooral plezier, want dat is vele malen leuker voor je volgers!

0 klanten
Sinds 1993